PARTNERZY:
PATRONATY:

Pytanie do ZUS
Na pytania czytelników odpowiadają eksperci
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Chorzowie
Ponowne przeliczenie emerytury z art.110a
Pierwsza Decyzja o przyznaniu świadczenia była mi wydana w 2014 r. Jednak dalej kontynuowałem zatrudnienie wobec czego świadczenie zostało zawieszone. W 2015 dałem ponownie przeliczyć emeryturę z art.110a. Po otrzymaniu Decyzji w dalszym ciągu pracowałem. Na emeryturę przeszedłem w 2018 r. Na emeryturze podjąłem pracę na 1/2 etatu i raz na kwartał doliczam kolejne okresy składkowe, przeliczając emeryturę. Moje pytanie jest takie: czy ponowne przeliczenie emerytury w 2015 roku z art. 110a było właściwe? Czy ZUS nie powinien mi odrzucić tego wniosku, ponieważ jeszcze wtedy pracowałem a z tego co wiem przeliczenie z tego artykułu jest dedykowane osobom które już pobierają świadczenie emerytalne i dodatkowo pracowali. W mojej ocenie, Decyzja z 2015 r. wyliczona z art.110a, chociaż była wydana na mój wniosek (źle byłem wówczas poinformowany), jest niezgodna z ustawą. Jeżeli tak, to czy mogę ubiegać się o ponowne przeliczenie z tego artykułu?
Ekspert ZUS odpowiada:
Wysokość świadczenia czyli emerytury lub renty może ulec zmianie między innymi w przypadku, gdy po przyznaniu świadczenia ubezpieczony nadal pracuje i osiąga wynagrodzenie, które będzie miało wpływ na wysokość jego podstawy wymiaru. Warunki na jakich można ustalić podstawę wymiaru świadczenia od nowej kwoty bazowej, określa zapis art. 110 i 110a ustawy emerytalnej. Zatem w jakich przypadkach w myśl art. 110 ustawy można ponownie ustalić podstawę wymiaru np. emerytury. Podstawę wymiaru można ponownie ustalić, jeśli do jej obliczenia ubezpieczony wskaże zarobki uzyskane w całości lub w części po przyznaniu emerytury, a wskaźnik wysokości podstawy wymiaru jest wyższy od poprzednio obliczonego. Warunek wyższego wskaźnika wysokości podstawy wymiaru nie jest wymagany, gdy ubezpieczony od dnia ustalenia prawa do emerytury do dnia zgłoszenia wniosku o ponowne jej wyliczenie, nie pobrał świadczenia wskutek zawieszenia prawa do emerytury lub okres wymagany do ustalenia podstawy przypada w całości po przyznaniu prawa do świadczenia, a wskaźnik wysokości podstawy wynosi co najmniej 130%. Natomiast zgodnie z zapisem art. 110a ustawy, wysokość emerytury oblicza się ponownie od podstawy wymiaru ustalonej w sposób określony w ustawie, jeżeli do jej obliczenia ubezpieczony wskaże zarobki uzyskane w całości lub w części po przyznaniu świadczenia, a wskaźnik wysokości podstawy wymiaru przed zastosowaniem ograniczenia do 250% , jest wyższy niż 250%. Wysokość emerytury na zasadach określonych w art. 110a ustawy, może być ustalona tylko raz. Co do zasady organ rentowy ZUS przelicza świadczenia na podstawie wniosku ubezpieczonego. Każdy wniosek jest rozpatrywany indywidualnie w oparciu o przedstawione do wniosku dokumenty oraz dane ubezpieczonego z akt emerytalno-rentowych. Bez szczegółowej analizy całości dokumentacji nie można dokonać jednoznacznej oceny prawidłowości załatwienia wniosku. W tych okolicznościach proszę rozważyć osobistą wizytę w najbliższej placówce ZUS, aby uzyskać szczegółowe informacje w sprawie. Można także zwrócić się pisemnie do swojej placówki ZUS lub poprzez portal PUE, o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z przeliczeniem wysokości świadczenia.