PKP Cargo w restrukturyzacji wypracowało w trzecim kwartale 2025 roku 7,5 mln zł zysku i 36,1 mln zł zysku na działalności operacyjnej - poinformowała spółka w komunikacie.
W okresie dziewięciu miesięcy 2025 r. Grupa PKP Cargo wypracowała 90,8 mln zł zysku operacyjnego, przy jednoczesnej stracie netto na poziomie 10,4 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 2,76 mld zł.
Spółka oceniła, że to znacząca poprawa względem dziewięciu miesięcy 2024 r., kiedy zarówno wynik netto, jak i EBIT po trzech kwartałach wynosiły ok. minus 800 mln zł. Spółka podkreśla, że działania restrukturyzacyjne i optymalizacyjne przynoszą oczekiwane rezultaty, a trend stabilizacji wyników finansowych się umacnia.
“Kluczowym celem naszych obecnych działań jest budowa silnej, innowacyjnej i odpornej na wyzwania rynkowe Grupy Kapitałowej PKP Cargo (...). Przeprowadzamy zmiany organizacyjne, które pozwalają nam nie tylko zwiększać bieżącą efektywność operacyjną, ale także odporność na zmieniające się warunki rynku“ - poinformowała prezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail, cytowana w komunikacie.
Dodała, że oprócz zmian organizacyjnych spółka optymalizuje wykorzystanie majątku, aby był on w jak najwyższym stopniu powiązany z generowaniem przychodów. Oceniła, że działania te pozwalają na poprawę płynności i koncentrację na najbardziej rentownych segmentach działalności, takich jak przewozy intermodalne i obsługa ładunków specjalistycznych.
Grupa PKP Cargo w okresie dziewięciu miesięcy 2025 r. przeznaczyła na inwestycje 304,2 mln zł, czyli mniej o 42,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2024 r. Przeznaczone były one na nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz aktywów niematerialnych w formie zakupów, modernizacji oraz tzw. komponentu remontowego (naprawy i przeglądy okresowe taboru).
W raporcie kwartalnym podano, że przewozy realizowane przez branżę kolejową w trakcie dziewięciu miesięcy 2025 r. potwierdzają złą kondycję sektora, przy wciąż słabym popycie w Europie Zachodniej oraz pogarszającym się otoczeniu międzynarodowym. Pozostałymi istotnymi czynnikami zmniejszenia przewozów są m.in.: wojna w Ukrainie, zakłócenia i ograniczenia w handlu światowym, wysokie koszty produkcji w Europie, w tym niekonkurencyjne względem głównych graczy globalnych stawki za energię elektryczną.
PKP Cargo jest spółką akcyjną notowaną na GPW. Największym akcjonariuszem jest PKP SA z 33,01-proc. udziałem w kapitale; fundusze zarządzane przez Nationale-Nederlanden PTE SA mają 12,08 proc., a pozostali akcjonariusze - 54,91 proc.
W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki. Także w lipcu ub.r. zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki, w efekcie czego zatrudnienie spadło o 3665 pracowników. Obecnie PKP Cargo zatrudnia ok. 10 tys. osób. Na początku czerwca br. PKP Cargo po raz kolejny poinformowało, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 r. oraz do 1388 w 2026 r.
W połowie września tego roku PKP Cargo podało, że ostatecznie w 2025 r. zwolni do 500 osób w ramach zwolnień grupowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.