Stolica województwa śląskiego nie wypadła źle, ale wciąż pozostaje w tyle za krajową czołówką. Jeszcze gorzej jest z innymi miastami naszego województwa. Pod uwagę wzięto 40 największych polskich miast. Wygrywają Warszawa, Kraków i Wrocław. W woj. śląskim królują samochody, nie rowery czy autobusy.
Ranking miast o mobilności przygotowały redakcja Polityki Insight oraz Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. Pod względem mobilności indywidualnej wygrał Kraków – tu zdecydowała długość ścieżek rowerowych. W kategorii transport zbiorowy wygrywa Warszawa, której mieszkańcy najczęściej korzystali z komunikacji miejskiej. W kategorii ruch pieszy drugie miejsce zajął Chorzów, gdzie przez cały rok nie odnotowano wypadku śmiertelnego z udziałem pieszych. W kategorii infrastruktura elektromobilności wygrał Sosnowiec, który statystycznie ma najwięcej punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
W zestawieniu analizowano między innymi jakość komunikacji miejskiej, rozwój infrastruktury rowerowej, dostępność transportu publicznego, zarządzanie ruchem i parkowaniem oraz ekologiczne rozwiązania transportowe. Katowice zdobyły punkty za inwestycje w nowy tabor i rozbudowę strefy płatnego parkowania, ale eksperci zwrócili uwagę na zbyt duże natężenie ruchu samochodowego w centrum i brak spójnej sieci ścieżek rowerowych.
Generalnie jednak miasta naszego województwa wypadły dość słabo - Gliwice, Sosnowiec i Bytom uplasowały się w drugiej połowie rankingu. W ich przypadku autorzy raportu wskazali na zbyt małą liczbę połączeń komunikacji miejskiej, przestarzały tabor i niewystarczającą integrację transportu tramwajowego i autobusowego. Dąbrowa Górnicza oraz Rybnik również znalazły się poza czołówką, głównie z powodu ograniczonej infrastruktury rowerowej i braku wygodnych przesiadek.
Na tle regionu najlepiej wypadają Katowice i Tychy. W tym drugim mieście doceniono rozwój systemu trolejbusów oraz inwestycje w ekologiczny transport. Tychy od kilku lat stawiają też na inteligentne systemy zarządzania ruchem i rozwiązania ograniczające emisje z transportu. Zdaniem ekspertów, województwo śląskie ma trudniejsze zadanie niż inne regiony kraju, bo jego miasta są mocno rozproszone, a komunikacja musi obsługiwać całą aglomerację. To wymaga koordynacji działań między samorządami i większych inwestycji w transport metropolitalny.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.