REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
17 października 2025 12:00 Portal gospodarka i ludzie autor: Paweł Adamski

Ranking mobilności – miasta woj. śląskiego słabo sobie radzą

W naszym regionie wciąż auto to podstawa, sieć komunikacji miejskiej zdaniem autorów rankingu jest za mało rozbudowana
fot: Sosnowiec

Stolica województwa śląskiego nie wypadła źle, ale wciąż pozostaje w tyle za krajową czołówką. Jeszcze gorzej jest z innymi miastami naszego województwa. Pod uwagę wzięto 40 największych polskich miast. Wygrywają Warszawa, Kraków i Wrocław. W woj. śląskim królują samochody, nie rowery czy autobusy. 

Ranking miast o mobilności przygotowały redakcja Polityki Insight oraz Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. Pod względem mobilności indywidualnej wygrał Kraków – tu zdecydowała długość ścieżek rowerowych. W kategorii transport zbiorowy wygrywa Warszawa, której mieszkańcy najczęściej korzystali z komunikacji miejskiej. W kategorii ruch pieszy drugie miejsce zajął Chorzów, gdzie przez cały rok nie odnotowano wypadku śmiertelnego z udziałem pieszych. W kategorii infrastruktura elektromobilności wygrał Sosnowiec, który statystycznie ma najwięcej punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

W zestawieniu analizowano między innymi jakość komunikacji miejskiej, rozwój infrastruktury rowerowej, dostępność transportu publicznego, zarządzanie ruchem i parkowaniem oraz ekologiczne rozwiązania transportowe. Katowice zdobyły punkty za inwestycje w nowy tabor i rozbudowę strefy płatnego parkowania, ale eksperci zwrócili uwagę na zbyt duże natężenie ruchu samochodowego w centrum i brak spójnej sieci ścieżek rowerowych.

Generalnie jednak miasta naszego województwa wypadły dość słabo - Gliwice, Sosnowiec i Bytom uplasowały się w drugiej połowie rankingu. W ich przypadku autorzy raportu wskazali na zbyt małą liczbę połączeń komunikacji miejskiej, przestarzały tabor i niewystarczającą integrację transportu tramwajowego i autobusowego. Dąbrowa Górnicza oraz Rybnik również znalazły się poza czołówką, głównie z powodu ograniczonej infrastruktury rowerowej i braku wygodnych przesiadek.

Na tle regionu najlepiej wypadają Katowice i Tychy. W tym drugim mieście doceniono rozwój systemu trolejbusów oraz inwestycje w ekologiczny transport. Tychy od kilku lat stawiają też na inteligentne systemy zarządzania ruchem i rozwiązania ograniczające emisje z transportu. Zdaniem ekspertów, województwo śląskie ma trudniejsze zadanie niż inne regiony kraju, bo jego miasta są mocno rozproszone, a komunikacja musi obsługiwać całą aglomerację. To wymaga koordynacji działań między samorządami i większych inwestycji w transport metropolitalny.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Kombajn i sekcje pracują z zegarmistrzowską dokładnością. Ta kopalnia rewolucjonizuje fedrunek
11 października 2025
16.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]