Przetarg na dostawę piętnastu autobusów miejskich z napędem gazowym CNG prowadzi Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach (PKM) - przekazał w czwartek Michał Mendala z wydziału komunikacji społecznej katowickiego magistratu. Będzie to pięć autobusów przegubowych i dziesięć krótszych.
Cytowany w informacji prezydent Katowic Marcin Krupa zaznaczył, że lokalny samorząd sukcesywnie modernizuje tabor miejskiego przewoźnika.
“Tylko w ostatnich latach zakupiliśmy 22 autobusy hybrydowe i 8 zasilanych gazem CNG. Aktualnie w realizacji jest rekordowe zamówienie o wartości 117 mln zł na 30 autobusów elektrycznych. Ich dostawa powinna się zakończyć w połowie przyszłego roku“ - przypomniał Krupa.
Dostawy nowoczesnych autobusów pozwalają PKM Katowice na wycofywanie z ruchu pojazdów mających więcej, niż 15 lat, spełniających wcześniejsze normy emisji zanieczyszczeń. Zamawiane teraz pojazdy na gaz CNG m.in. umożliwią redukcję emisji dwutlenku węgla o 25 proc. wobec wycofywanych autobusów dieslowskich.
Według czwartkowej informacji Mendali PKM Katowice dysponuje obecnie 246 autobusami o średnim wieku 8 lat. 28 pojazdów jest zasilanych elektrycznie, a 8 gazem CNG. Ponad połowa pojazdów z silnikiem spalinowym spełnia najwyższe normy emisji zanieczyszczeń
Pierwsze swoje autobusy z napędem CNG katowickie PKM zamówiło w 2023 r. Wcześniej, latem 2022 r., spółka zamówiła 22 autobusy z napędem hybrydowym, a w 2020 r. pięć autobusów z napędem konwencjonalnym i 10 elektrycznych.
W lutym br. przewoźnik zamówił 30 przegubowych autobusów elektrycznych (chińskiego producenta Yutong Bus). Planowane do dostarczenia w tym i przyszłym roku pojazdy o wartości blisko 117 mln zł (największy kontrakt w historii spółki) mają być współfinansowane funduszami KPO.
Poza własnymi zakupami, w 2023 r. do spółki trafiła jedna czwarta puli 32 autobusów elektrycznych, zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Ponadto GZM zamawia 31 kolejnych autobusów elektrycznych, z czego PKM Katowice ma otrzymać 9 wozów i 5 ładowarek. GZM ma też użyczyć katowickiemu operatorowi trzy zamówione już autobusy o napędzie wodorowym.
PKM Katowice jest jednym z największych w GZM przewoźników samorządowych, wykonujących pracę przewozową zamawianą przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Spółka należy do trzech miast (Katowice - 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie - 8,39 proc., Chorzów - 3,86 proc.) oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.