Górnośląsko‑Zagłębiowska Metropolia (GZM) rozstrzygnęła przetarg na dostawę 31 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Zwycięzcą został hiszpański producent Irizar e‑mobility, którego oferta opiewała na 108,7 mln zł (netto, jako podmiot zagraniczny) znacząco poniżej budżetu 138,7 mln zł i konkurencyjnej propozycji Solarisa.
Zamówienie obejmuje 15 autobusów 12-metrowych (MAXI) oraz 16 przegubowych 18-metrowych (MEGA) — wraz z 18 mobilnymi ładowarkami (2×40 kW) oraz dwiema stacjonarnymi stacjami ładowania (łącznie 3 stanowiska, 2×40 kW i 3×60 kW).
GZM planuje wdrożenie dostaw do 30 kwietnia 2026, kiedy autobusy trafią do czterech przewoźników metropolitalnych:
PKM Gliwice: 7 przegubowców + 4 ładowarki
PKM Katowice: 9 przegubowców + 5 ładowarek
PKM Sosnowiec: 8 autobusów 12 m + 4 ładowarki mobilne + 2 stacjonarne
PKM Świerklaniec: 7 autobusów 12 m + 5 ładowarek mobilnych
Zakup jest częścią strategicznego planu GZM na rozwój elektromobilności i dekarbonizację transportu publicznego.
Poza tym trwają przygotowania do kolejnego przetargu na 42 elektrobusy dla PKM w Świerklańcu z dofinansowaniem z KPO.
Do końca listopada na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków NFOŚiGW.
Dostawcą, za 31,8 mln zł, została spółka PAK-PCE.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.