Przy redukcji zużycia tylko o 5 proc. w całej gospodarce, można by w skali kraju zaoszczędzić nawet 8 mld zł – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego i ekspertów Taurona. W opracowaniu można znaleźć m.in. informacje, jak oszczędzać energię, by w kieszeni zostało więcej pieniędzy - poinformował Tauron w komunikacie.
- Optymalizacja kosztów to fundament działania każdej firmy. Warto jako integralną część procesu zarządczego wdrożyć analizę kosztów, w tym kosztu zakupu energii elektrycznej. Warto przyjrzeć się wszystkim urządzeniom, warto przeanalizować czy poza godzinami pracy działają tylko niezbędne urządzenia - wyjaśnia Paweł Szczeszek, prezes Tauron Polska Energia. - Tauron zachęca i przypomina, że rezygnacja z energetycznych wampirów, urządzeń, które pobierają energię, kiedy nie ma takiej potrzeby potrafi przynieść wymierne oszczędności – dodaje prezes Szczeszek.
Z wyliczeń Instytutu Jagiellońskiego wynika, że przy wspomnianej redukcji zużycia o 5 proc., „statystyczne” gospodarstwo domowe mogłoby zaoszczędzić w tym roku nawet ok. 65-100 zł. Przy dwa razy wyższych oszczędnościach – na poziomie 10 proc. - to już ok. 130-200 zł. Przy rekordowych cenach energii elektrycznej w Polsce, każda zaoszczędzona kilowatogodzina to wymierna korzyść dla obiorcy końcowego i gospodarki. Jak zatem oszczędzać energię najefektywniej?
- Najtańsza energia, to ta zaoszczędzona. Z naszej analizy wynika, że przy redukcji zużycia tylko o 5 proc., sektor przemysłowy, usługowy, MŚP i gospodarstwa domowe mogłyby łącznie w skali kraju zaoszczędzić ok. 7-8 mld złotych - wyjaśnia Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego.
Jak wskazują przedstawiciele Taurona, w domowe oszczędzanie energii warto najpierw zainwestować i wdrożyć rozwiązania z zakresu inteligentnego zarządzania energią (smart home). Skala redukcji zużycia energii przez gospodarstwo domowe dzięki tego typu rozwiązaniom to nawet 30 proc.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.