Trudno powiedzieć, która prezentuje się okazalej. W polskim górnictwie węgla przybywa ich z roku na rok. Najważniejsze, że wszystkie spełniają to samo zadanie. Oszczędzają pieniądze, a nade wszystko ograniczają ludzki wysiłek.
W ruchu Jankowice kopalni ROW, należącej do Polskiej Grupy Górniczej, klatka wielkogabarytowa w szybie 8 funkcjonuje do poz. 700 m. Doskonale spełnia swe zadania, ponieważ pozwala na transport 120 ludzi jednocześnie. Można nią również zwozić elementy wielkogabarytowe, łącznie z większością sekcji obudowy zmechanizowanej w całości.
Z kolei szyb Foch I w ruchu Knurów stał się głównym szybem transportowym dla całej kopalni Knurów-Szczygłowice Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Jednym z elementów jego modernizacji była zabudowa klatki do transportu elementów długich i wielkogabarytowych, kierowanych do obydwu ruchów. Klatką gigantem opuszczanych jest każdego dnia od 100 do 150 jednostek transportowych.
Czteropiętrowa klatka wielkogabarytowa, zamontowana w szybie Janina VI ZG Janina, wchodzącej w skład Tauron Wydobycie, jest przystosowana do jazdy ludzi i transportu materiałów oraz wydobycia kamienia w wozach urobkowych z prędkością 12 m/s. Droga jazdy wynosi ponad 790 m. Będzie można nią przewozić aż 24 t materiałów jednocześnie. To tyle, ile ważą dwa autobusy. Uruchomienie transportu materiałów nowym wyciągiem szybowym znacznie przyspieszy prace transportowe w kopalni z uwagi na znaczące skrócenie drogi transportu materiałów oraz zmniejszenie liczby i rodzaju środków transportowych. Ponadto rozwiązanie to ogranicza pracochłonność procesów związanych z koniecznością demontażu oraz ponownego montażu urządzeń i konstrukcji w miejscu zabudowy, a także ogranicza koszty remontów urządzeń wydawanych w całości na powierzchnię.
Jazda ludzi odbywać się będzie na czterech piętrach klatki. Maksymalna możliwa liczba pracowników na piętrze podczas ruchu naczynia to 50 osób, a to umożliwia jednoczesny transport nawet 200 pracowników. Nowoczesny transport skróci prawie 20-krotnie czas dotarcia załogi kopalni do miejsc pracy.
Na zaawansowanej w blisko 90 proc. budowie poziomu 800 m ZG Janina trwa właśnie testowanie szybkiego transportu materiałów. Klatka wielkogabarytowa w Janinie to zdecydowanie jedna z największych konstrukcji tego typu w Polsce. Maszyna wyciągowa posiada nowoczesny układ sterowania. Głównie wykorzystywanym trybem pracy jest tryb automatyczny, co poprawia bezpieczeństwo pracy oraz przyspiesza wykonywanie prac transportowych, obsługi jazdy ludzi i przeprowadzanych kontroli.
– Zaletą konstrukcji nowoczesnej klatki zjazdowej jest możliwość transportu urządzeń wielkogabarytowych bez konieczności ich demontażu, co istotnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa załogi i znacząco obniża koszty zbrojenia ścian wydobywczych. Maksymalna długość transportowanych elementów pionowo w klatce wynosi ponad 10 metrów – podkreśla Wojciech Kamiński, dyrektor techniczny Zakładu Górniczego Janina.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Jest to bardzo zabawne, nie demontować tylko oposicic w całości, ciekawe w jaki sposób dotransportują to przewozem kolejowym a później kolejka podwieszana bez demontazu