4. Efektywna walka z nierównościami.
Badanie przeprowadzone przez Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) i Agencję Praw Podstawowych (FRA) pokazuje że pomimo wysiłków na rzecz ich ograniczenia, dyskryminacja i nierówności z powodu: płci, wieku, pochodzenia etnicznego, koloru skóry, niepełnosprawności, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, religii czy statusu migracyjnego pozostają zjawiskiem powszechnym. Akty dyskryminacji i ataki na tym tle często nie są zgłaszane, a wiele z osób zgłaszających nie jest zadowolona z rozpatrzenia ich skarg.
W 2021 r. Komisja zamierza przejść do realizacji strategii, a uwaga skupi się na konkretnych wyzwaniach związanych z wdrażaniem środków i doprowadzeniem do rzeczywistych zmian. W programie prac Komisji na 2021 r. jasno określono zamiar wykorzystania kryzysu do wzmocnienia nowych strategii równości. Ewentualny kryzys gospodarczy nie może przerodzić się w kryzys społeczny.
Perspektywa równości może łatwo skończyć się marginalizacją lub zostać przeoczona jeśli nie zostanie uwzględniona od samego początku i monitorowana za pomocą jasnych celów, ewaluacji i dedykowanemu finansowaniu. Przeszłe doświadczenia pokazały, że postęp w dziedzinie równości i różnorodności jest bardzo powolny.
5. Kultura w czasach kryzysu.
W rezolucji z dnia 17 września 2020 r. w sprawie kulturowego odrodzenia Europy, Parlament Europejski wezwał Komisję i państwa członkowskie do przeznaczenia co najmniej 2 proc. otrzymanych środków z Funduszu Odbudowy i Odporności na odbudowę sektora kultury i sektora kreatywnego. Wsparcie UE na rzecz łagodzenia ryzyka bezrobocia w sytuacjach nadzwyczajnych (program SURE), ma wspomóc finansowanie pracy krótkoterminowej i objąć również artystów, freelancerów i mikroorganizacje funkcjonujące w sektorze kultury i sektorze kreatywnym.
W 2021 r. zostanie zweryfikowana skuteczność środków stworzonych na rzecz ratowania sektora kultury.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.