PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
18 grudnia 2020 15:31 Polska Agencja Prasowa

Kolej: PKP PLK zamówiły przebudowę magistrali węglowej na Śląsku

Umowa dotyczy remontu odcinka tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegającego w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego
fot: Maciej Dorosiński

Wartą ponad 1,5 mld zł brutto umowę na przebudowę magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego zamówiła w piątek, 18 grudnia, spółka PKP PLK. To najbardziej wysunięty na południe odcinek linii kolejowej nr 131. Prace obejmujące zaprojektowanie i wykonanie inwestycji mają trwać do 2024 r.

Jak mówił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, podczas zdalnego podpisania umowy z firmą PORR na projektowanie i realizację robót, to zadanie ważne z dwóch powodów.

- Po pierwsze Śląsk to nasze gospodarcze serce, o które trzeba dbać i komunikacja Śląska z wybrzeżem jest niezwykle istotna - temu służy podniesienie przepustowości, dostosowywanie tego odcinka tej linii do transportu towarów, tak, aby one mogły płynnie przemieszczać się po Polsce - wskazał.

- Ale jest to też linia kolejowa, która będzie dostosowywana do przyzwoitego poziomu związanego z ofertą pasażerską - dodał wiceszef MI.

Prezes PLK Ireneusz Merchel podkreślił, że cała linia nr 131 Chorzów Batory - Tczew łączy nie tylko Śląsk z Portami, ale też Polskę z południem Europy. Przypomniał, że równolegle trwają inwestycje m.in. na północnym odcinku przedwojennej "węglówki", czyli linii nr 201 w kierunku portu w Gdyni przez Kościerzynę - co łącznie wpisuje się w założenia rozwoju tzw. europejskiej sieci bazowej TEN-T.

Merchel podkreślił też, że piątkowa umowa jest ostatnią o wartości przekraczającej 1 mld zł, ujętą w Krajowym Programie Kolejowym o wartości blisko 76 mld zł, podpisywaną w obecnej perspektywie finansowej.

- Pozostały nam umowy do podpisania jeszcze na kilka miliardów; pozostałe są zrealizowane, na blisko 17 mld zł, całkowicie rozliczone, albo na zaawansowanym etapie realizacji - wskazał szef PLK.

Piątkowa umowa dotyczy remontu odcinka tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegającego w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego - od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie.

To również jedno z kluczowych kolejowych połączeń pasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka.

W poprzednich latach na poszczególnych śląskich odcinkach magistrali węglowej prowadzono już remonty - np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim.

Z dokumentacji przetargu na projekt i przebudowę fragmentu trasy Chorzów Batory - Nakło Śląskie wynikało, że na nieodnawianych tam w poprzednich latach odcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiana ma być też geometria linii. Zaplanowano przebudowę rozjazdów, remont lub budowę na nowo wiaduktów, ścian oporowych, a także nowe urządzenia sterowania ruchem.

Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego - powstanie jedynie trzeci tor na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Miasto.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ZLTIU
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,231 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]