Wartą ponad 1,5 mld zł brutto umowę na przebudowę magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego zamówiła w piątek, 18 grudnia, spółka PKP PLK. To najbardziej wysunięty na południe odcinek linii kolejowej nr 131. Prace obejmujące zaprojektowanie i wykonanie inwestycji mają trwać do 2024 r.
Jak mówił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, podczas zdalnego podpisania umowy z firmą PORR na projektowanie i realizację robót, to zadanie ważne z dwóch powodów.
- Po pierwsze Śląsk to nasze gospodarcze serce, o które trzeba dbać i komunikacja Śląska z wybrzeżem jest niezwykle istotna - temu służy podniesienie przepustowości, dostosowywanie tego odcinka tej linii do transportu towarów, tak, aby one mogły płynnie przemieszczać się po Polsce - wskazał.
- Ale jest to też linia kolejowa, która będzie dostosowywana do przyzwoitego poziomu związanego z ofertą pasażerską - dodał wiceszef MI.
Prezes PLK Ireneusz Merchel podkreślił, że cała linia nr 131 Chorzów Batory - Tczew łączy nie tylko Śląsk z Portami, ale też Polskę z południem Europy. Przypomniał, że równolegle trwają inwestycje m.in. na północnym odcinku przedwojennej "węglówki", czyli linii nr 201 w kierunku portu w Gdyni przez Kościerzynę - co łącznie wpisuje się w założenia rozwoju tzw. europejskiej sieci bazowej TEN-T.
Merchel podkreślił też, że piątkowa umowa jest ostatnią o wartości przekraczającej 1 mld zł, ujętą w Krajowym Programie Kolejowym o wartości blisko 76 mld zł, podpisywaną w obecnej perspektywie finansowej.
- Pozostały nam umowy do podpisania jeszcze na kilka miliardów; pozostałe są zrealizowane, na blisko 17 mld zł, całkowicie rozliczone, albo na zaawansowanym etapie realizacji - wskazał szef PLK.
Piątkowa umowa dotyczy remontu odcinka tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegającego w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego - od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie.
To również jedno z kluczowych kolejowych połączeń pasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka.
W poprzednich latach na poszczególnych śląskich odcinkach magistrali węglowej prowadzono już remonty - np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim.
Z dokumentacji przetargu na projekt i przebudowę fragmentu trasy Chorzów Batory - Nakło Śląskie wynikało, że na nieodnawianych tam w poprzednich latach odcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiana ma być też geometria linii. Zaplanowano przebudowę rozjazdów, remont lub budowę na nowo wiaduktów, ścian oporowych, a także nowe urządzenia sterowania ruchem.
Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego - powstanie jedynie trzeci tor na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Miasto.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.