Katowicki samorząd chce spróbować uporządkować wypożyczanie ogólnodostępnych elektrycznych hulajnóg na minuty, wyznaczając dla nich specjalne parkingi. Lokalizacja parkingów ma zostać wprowadzona do aplikacji operatorów hulajnóg.
Jak wskazano w informacji przygotowanej przez katowicki magistrat, opublikowanej m.in. w środę na facebookowym profilu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w Katowicach do końca października powinno powstać 40 parkingów, z których 34 znajdzie się w śródmieściu, a 6 na obszarze Katowickiego Parku Leśnego.
Parkingi zostaną wyznaczone poprzez namalowanie przez pracowników Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów białą farbą prostokąta z symbolem hulajnogi m.in. w bezpośrednim sąsiedztwie rynku, dworca kolejowego, centrum przesiadkowego Sądowa, w Strefie Kultury, na terenie Uniwersytetu Śląskiego czy w pobliżu najbardziej uczęszczanych ulic.
Miasto wskazuje, że wyznaczenie parkingów zostało uzgodnione z obecnie działającymi w mieście operatorami: Bolt i blinkee.city. Plan wdrożenia projektu był konsultowany w styczniu br. z czterema operatorami działającymi wówczas w Katowicach. Pandemia pokrzyżowała wówczas plany trzech firm, które wycofały się z miasta.
Jak zaznaczyła cytowana przez katowicki magistrat Adriana Kamińska-Flak z wydziału transportu, do tematu powrócono po lockdownie.
"Podjęliśmy kolejne rozmowy nt. wytyczenia parkingów dla e-hulajnóg, zasad parkowania, działań zapobiegającym chaotycznemu porzucaniu hulajnóg" - wyjaśniła.
Miasto podało, że wszystkie lokalizacje parkingów zostaną wprowadzone do aplikacji, a operatorzy o nowych zasadach będą informowali użytkowników za pośrednictwem aplikacji i maili. Najprawdopodobniej z początkiem listopada regułą ma stać się wypożyczanie i oddawanie hulajnóg w wyznaczonych miejscach.
Prezes blinkee.city Marcin Maliszewski zapowiedział, że operator "będzie zachęcać" użytkowników do pozostawiania urządzeń we wskazanych miejscach.
- Naszym celem jest harmonijna współpraca z magistratem i odpowiadanie na potrzeby mieszkańców. () Elektryczne hulajnogi blinkee.city nadal będzie można oddawać w strefach, ale tzw. hot spoty, czyli parkingi będą dodatkowo premiowane - zapowiedział.
Miasto wyjaśnia, że w obszarach nieobjętych parkingami będzie można wciąż pozostawiać hulajnogi: w dowolnym, bezpiecznym miejscu. Dodatkowo, na ulicach wyłączonych z ruchu, w przyszłości, wraz z dalszym rozwojem aplikacji, automatycznie ograniczana ma być prędkość hulajnóg - do 15 km/h.
Przedstawiciele firmy Bolt sygnalizują, że w ich aplikacji dostępne są instrukcje dotyczące bezpiecznej jazdy oraz lokalne zasady jazdy i parkowania. Mieszkańcy Katowic, którzy korzystają z e-hulajnóg tej firmy otrzymają wiadomość e-mail z instrukcją, gdzie można znaleźć wyznaczone parkingi.
To już kolejny przejaw współpracy katowickiego samorządu z operatorami transportu współdzielonego. Przed rokiem miasto wespół z ING Bankiem Śląskim, Tauronem, blinkee.city oraz innogy opracowało kodeks dobrych praktyk takiego transportu. Materiał, zawierający zasady dotyczące różnych rodzajów pojazdów, znajduje się na stronie ekoolturajazdy.pl.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.