- W drugim kwartale 2020 r. nadal widoczny był wpływ epidemii koronawirusa na transport. Przewoźnicy kolejowi przewieźli blisko 51 mln ton towarów; rok do roku oznacza to spadek o 7,3 mln ton, tj. o 12,5 proc. - poinformował w czwartek Urząd Transportu Kolejowego.
Jak poinformował urząd, spadki zauważalne były w takich grupach jak węgiel czy rudy metali, ale rosły przewozy intermodalne.
- Wpływ pandemii, choć w mniejszym stopniu niż w przewozach pasażerskich, widoczny był również w wynikach przewozów towarowych. Potwierdza to jeden z najniższych wyników kwartalnych w przewozie masy. Pomimo działań podejmowanych w celu minimalizacji wpływu pandemii, odnotowano spadek parametrów masy i pracy przewozowej dla tak ważnych grup jak te związane z surowcami energetycznymi, produktami hutnictwa czy na potrzeby zakładów chemicznych - powiedział cytowany w raporcie prezes UTK Ignacy Góra.
- W znaczącym stopniu zmniejszyły się również przewozy sektora automotive. (...) Warto zauważyć utrzymujący się trend wzrostu przewozów z grup, do których kwalifikowane są ładunki skonteneryzowane. Potwierdza to bardzo dobre wyniki przewozów intermodalnych za drugi kwartał 2020 r. - dodał.
UTK poinformował też, że pierwsze półrocze charakteryzowało się w dużym stopniu zmianami w udziale rynku poszczególnych grup towarów. W największym stopniu spadek dotyczył dwóch kluczowych pod względem podstawowych parametrów grup: węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz przewozów kruszyw.
Zdaniem prezesa UTK, sytuacja związana z koronawirusem wymaga zmiany spojrzenia na transport towarów koleją.
- Jednym z wariantów rozwoju sytuacji może być ograniczenie zapotrzebowania na przewozy w niektórych grupach. Dlatego trzeba tworzyć warunki dla przewoźników mające na celu wejście na nowe rynki i rozwój przewozów towarów, które dotychczas realizowane były głównie transportem samochodowym - zauważa prezes UTK.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.