Do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach dostarczono pięć nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych marki Solaris kupionych za 12,5 mln zł netto. Pojazdy są obecnie rejestrowane i w najbliższych tygodniach wyjadą w trasę - podał katowicki magistrat.
Jak zaznaczył prezydent Katowic Marcin Krupa, sukcesywna wymiana taboru PKM wpisuje się w plany miasta, dotyczące zrównoważonego transportu, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej.
- Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z naszymi innymi działaniami, jak np. budowa centrów przesiadkowych, będzie kolejnym czynnikiem, który ma zachęcać mieszkańców do przesiadania się z własnego samochodu do autobusu. Po drugie zakup autobusów elektrycznych jest dla nas także elementem systemowych działań, których celem jest ograniczanie niskiej emisji - powiedział Krupa.
Dostawa pięciu nowych autobusów miejskich zamyka projekt zakupu 100 autobusów - w tym 10 o napędzie elektrycznym. Lokalne władze zapowiadają, że w ramach kolejnych projektów już w przyszłym roku na ulice Katowic wyjedzie kolejnych 10 pojazdów elektrycznych.
Dostarczone właśnie autobusy są w bazie PKM. Po podpisaniu protokołów zdawczo-odbiorczych czeka je rejestracja, oznakowanie oraz instalacja niezbędnego wyposażenia, a formalności te potrwają około miesiąca. Nowe autobusy będą obsługiwały linie: 9, 10 i 632.
Postępowanie przetargowe na dostawę autobusów elektrycznych zostało ogłoszone 30 kwietnia 2019 r. Przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach, a umowa została podpisana 12 sierpnia 2019 roku. Całkowity koszt zakupu pięciu pojazdów to 12,5 mln zł netto, z czego 10,6 mln zł to kwota dofinansowania z Unii Europejskiej.
Jak podkreśliła prezes PKM Katowice Helena Ulanowska, dzięki środkom unijnym jej przedsiębiorstwo może systematycznie realizować wymianę taboru na nowocześniejszy i przyjazny środowisku. "Zakup nowych, niskoemisyjnych pojazdów pozwala na znaczącą poprawę komfortu podróży, ograniczenie emisji spalin oraz dbałość o rozwój zrównoważonego transportu. Te wszystkie działania mają pozytywny wpływ na wzrost popularności komunikacji miejskiej wśród mieszkańców, co korzystnie wpływa na jakość życia w mieście" - wskazała prezes.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric są napędzane centralnym silnikiem trakcyjnym o mocy 160 kW. Magazynowanie energii potrzebnej do napędzania pojazdów odbywa się za pomocą zestawu baterii najnowszej generacji o całkowitej pojemności 253,90 kWh. Ładowanie odbywa się przez złącze plug-in oraz tzw. pantograf odwrócony - podczas ładowania na znajdujące się na dachu odbieraki mocy opuszczany jest pantograf na stałe zamontowany na maszcie ładowarki stacjonarnej.
Autobusy jednorazowo mogą przewieźć 80 pasażerów, jest w nich 26 miejsc siedzących. Pojazdy są wyposażone m.in. w dwustrefową klimatyzację, która automatycznie dostosowuje temperaturę wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w zależności od temperatury zewnętrznej, duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu z dynamiczną informacją pasażerską (pokazującą m.in. informacje o trasie przejazdu, nazwę kolejnego przystanku, datę i godzinę). W autobusach jest też np. monitoring obejmujący kamery przestrzeni pasażerskiej oraz kamerę cofania i osobną kamerę w miejscu pracy kierowcy. Wyposażenie obejmuje także dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych oraz platformę dla wózków inwalidzkich, ładowarki USB pozwalające pasażerom doładować urządzenia mobilne oraz darmową sieć Wi-Fi dla pasażerów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.