Zaledwie siedem lat po rozbiórce PKP PLK przymierza się do odbudowy linii kolejowej nr 145 pomiędzy Brzezinami Śląskimi a Chorzowem Starym. Trasa ta powstała po pierwszej wojnie światowej, aby umożliwić wywóz w głąb Polski węgla z polskiej części Górnego Śląska, z ominięciem niemieckiego wtedy Bytomia.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują procedurę przetargową na opracowanie studium wykonalności dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami”. Planowany termin realizacji prac studialnych to lata 2020-2023. W skład tego zadania wchodzi linia kolejowa nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. Studium wykonalności ma dać odpowiedź na pytania jak rozwijać infrastrukturę kolejową dla wskazanego odcinka i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne określą zakres projektu, m.in. potrzebę elektryfikacji, jego efekty oraz koszty realizacji. Ostateczna decyzja o realizacji projektu będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych - informuje obszernie Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Mianem linii kolejowej nr 145 określa się liczącą 17,5 km trasę z Chorzowa Starego przez Dąbrówkę Wielką, Brzeziny Śląskie, Piekary Śląskie i Radzionków Rojcę do stacji Radzionków.
Zbudowano ją w 1925 r. jako trasę dwutorową, prowadząc tuż obok Kopalni Węgla Kamiennego Andaluzja w Piekarach Śląskich, która korzystała dzięki temu z transportu kolejowego. Ruch pasażerski ustał jeszcze w czasach PRL. Pomiędzy Chorzowem Starym a Brzezinami Śląskimi pociągi pasażerskie przestały jeździć w 1968 r., a od Brzezin Śląskich do Radzionkowa w 1976 r. W 2002 r. rozebrano jeden tor, a w kwietniu 2013 r. dokonano rozbiórki pomiędzy Chorzowem Starym a Brzezinami Śląskimi. Odtąd była to ślepa, jednotorowa trasa.
Teraz jest szansa, że ruch towarowy może wrócić na rozebraną częściowo linię nr 145. Co ciekawe będzie to oznaczać demontaż części infrastruktury turystycznej na pogórniczym terenie Żabich Dołów w Bytomiu. Tam zbudowano np. schody prowadzące na nasyp rozebranej linii 145, a na samym nasypie - utwardzoną ścieżkę spacerową i drewniane zasłony do obserwacji ptactwa wodnego.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA zawarły w 2017 roku umowę na najem gruntu w rejonie linii kolejowej 145 z Miejskim Zarządem Zieleni i Gospodarki Komunalnej w Bytomiu. Teren ma być wykorzystywany na cele związane z realizacją projektu pod nazwą „Uporządkowanie ruchu turystycznego na terenie Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego Żabie Doły celem ochrony przyrody i bioróżnorodności oraz przystosowanie obszaru na cele edukacyjne i rekreacyjno-wypoczynkowe - potwierdza Katarzyna Głowacka.
- Specyfika ZPK Żabie Doły jest taka, że wszystkie ciągi komunikacyjne stanowią dawne nasypy kolejowe, część z nich została udostępniona pieszym - wyjaśnia Tomasz Sanecki z biura prasowego bytomskiego magistratu
Ogłoszenie przetargu na studium wykonalności dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami” planowane jest na koniec marca 2020 roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.