Umowę na przystosowanie infrastruktury terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego podpisano w czwartek w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Po przebudowie terminal będzie mógł obsługiwać promy i statki pasażerskie o długości do 270 m.
- Dziś mamy bardzo dobrą koniunkturę, jeśli chodzi o rozwój portów, którą trzeba wykorzystać - powiedział w czwartek w Świnoujściu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Po przebudowie Terminal Promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego - pozwalającego na przeładunek kontenerów na różne środki transportu; dzięki temu będą mogły być obsługiwane promy o długości do 270 m, a także statki pasażerskie o podobnych parametrach. Przebudowana będzie północna część Terminala Promowego - stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze.
- To jest najlepiej rozwijający się rynek na świecie, jeśli chodzi o ruch promowy (), najbardziej rokuje, jeśli chodzi o rozwój transportu bałtyckiego, a przede wszystkim rozwój północ-południe, czyli połączenia Morze Bałtyckie-Adriatyk - powiedział dziennikarzom Gróbarczyk. Zwrócił uwagę, że inwestycja wpisuje się w proces budowy i rozbudowy polskich portów.
Jak wskazał szef MGMiŻŚ, polskie porty w ub.r. przeładowały 100 mln ton.
- Chcemy podwoić ilość przeładunków. To też wpisuje się w cały ruch pasażerski, a przede wszystkim w polską dominację na Morzu Bałtyckim - podkreślił.
Zaznaczył, że inwestycja w Świnoujściu potwierdza "kierunek, który powinien być prowadzony, czyli modernizacja, rozbudowa portu i budowanie twardych i silnych relacji ze Skandynawią poprzez Polskę z Morzem Adriatyckim, bezwzględnie wpisane w projekt Trójmorza".
Prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś przypomniał, że terminal to "element autostrady morskiej Świnoujście-Trelleborg, czyli niejako środek północny korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk". Wskazał, że jest "na starcie Odrzańskiej Drogi Wodnej", a po jej zbudowaniu część z ładunków ze Świnoujścia "trafi na pewno na statki żeglugi śródlądowej i będzie przewożona dalej na południe".
W ramach przebudowy stanowisko nr 5 zostanie pogłębione do 12 m głębokości technicznej i dopuszczalnej 13 m, a także przedłużone do stanowiska nr 6, aby utworzyć jedną linię cumowniczą o długości 294 m; umocnione zostanie też dno. Istniejąca już rampa przeładunkowa o szerokości 14 m i nośności 60 tys. ton po przebudowie będzie mieć 35 m szerokości i 180 tys. ton nośności. Położone będą także m.in. nowe tory kolejowe i przebudowane już istniejące na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Plan modernizacji zakłada też budowę estakady nad stacją kolejową Świnoujście, która ma skomunikować zaplecze z terenem terminalu.
Terminal przebuduje firma Budimex, modernizacja będzie kosztować blisko 200 mln zł netto, ma potrwać do końca 2021 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.