W pierwszym półroczu br. z płatnego odcinka autostrady A4 między Katowicami a Krakowem korzystało średnio 43,9 tys. pojazdów na dobę, czyli o 1,7 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. Przychody zarządcy autostrady z poboru opłat wzrosły o 5 proc., do 165,9 mln zł.
Jak podała w czwartek, 1 sierpnia, grupa kapitałowa Stalexport Autostrady, wzrost natężenia ruchu na autostradzie w pierwszym półroczu br. dotyczył zarówno samochodów osobowych (o 1,7 proc.), jak i ciężarowych (1,6 proc.).
Z powodu zwiększonego ruchu, a także po podwyżkach opłat za przejazd dla pojazdów ciężarowych (od 1 marca br.) przychody z poboru opłat wzrosły do 165,9 mln zł; to o 5 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2018 r. Ogółem przychody w grupie Stalexport Autostrady wyniosły ok. 168 mln zł.
Zysk grupy netto zmniejszył się jednak o 60 proc. - do 37,5 mln zł. Jak wyjaśniono w komunikacie, jest to pochodna "wzrostu kosztu własnego sprzedaży, głównie za sprawą wzrostu kosztu utworzenia rezerwy na wymianę nawierzchni o kwotę 23,7 mln zł".
Pod koniec kwietnia br. SAM informowała o rozpoczęciu remontu łącznie 42,4 km jezdni zarządzanego przez nią odcinka. W minionych trzech latach wyremontowano tam w sumie 76,6 km jezdni. Wymiana nawierzchni na długości 42,4 km będzie kontynuowana do przyszłego roku.
Dodatkowo, w pierwszym półroczu br. koszty działalności operacyjnej grupy wyniosły 108,9 mln zł i były o 173 proc. wyższe niż przed rokiem, głównie w efekcie uwzględnienia kosztów związanych z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa, w wysokości 44,4 mln zł (nie występowały one w okresie porównawczym).
Zarządca autostrady kontynuował w I półroczu br. program modernizacji i rozwoju infrastruktury autostradowej, m.in. inwestując w videotolling. Usługa umożliwia pobór opłaty za przejazd z karty bankowej lub kredytowej klienta, przypisanej do tablicy rejestracyjnej pojazdu, odczytywanej przez kamerę na bramce autostradowej. Rozwiązanie uruchomiono 16 lipca br.
Cytowany w komunikacie grupy prezes spółek Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska Emil Wąsacz podtrzymał zainteresowanie włączeniem odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków do krajowego systemu poboru opłat.
- Nasze stanowisko w tej sprawie nie zmienia się od wielu lat. Zależy nam na interoperacyjności systemów poboru opłat, która pozwoli kierowcom na wygodne i sprawne podróże polskimi autostradami - zadeklarował Wąsacz.
W ub. roku SAM spłaciła należność z tytułu koncesji do Krajowego Funduszu Drogowego - była to refundacja kredytu zaciągniętego przez Skarb Państwa w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju na remont autostrady jeszcze przed przekazaniem Staleksportowi koncesji na odcinek A4 Katowice-Kraków.
Ubiegłoroczny zysk grupy kapitałowej Stalexport Autostrady, której częścią jest spółka SAM, wyniósł 186,4 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.