Centralny Port Komunikacyjny chce otrzymać 1,5 mln euro z UE na prace przygotowawcze do budowy 30-km linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą - poinformowała spółka CPK. Podpisała też list intencyjny z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej ws. m.in. powołania grupy roboczej.
- 1,5 mln euro ma szansę otrzymać CPK w ramach instrumentu finansowego UE "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF), na prace przygotowawcze do budowy szlaku od granicy polsko-czeskiej do połączenia z linią Chybie-Żory (w okolicach Jastrzębia Zdroju) - poinformowała w piątek w komunikacie spółka Centralny Port Komunikacyjny. Jak wyjaśniono, planowany 30-kilometrowy odcinek "stanowi brakujące ogniwo w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T".
W tym tygodniu spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach CEF; obejmowałby on też prace analityczne dla całego projektu linii łączących region Katowic z czeską Ostrawą.
- Infrastruktura kolejowa jest kapitałochłonna, dlatego niezbędne jest jej dofinansowanie z budżetu krajowego i unijnego. To pierwszy wniosek o dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji z Programu Kolejowego CPK - powiedział cytowany w komunikacie pełniący obowiązki prezesa spółki CPK Piotr Malepszak. Dodał, że inwestycja ta włączy do połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój - największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei.
Spółka CPK w tym tygodniu podpisała też list intencyjny z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SZDC w sprawie m.in. powołania grupy roboczej złożonej z ekspertów obu krajów. "Celem jest bliska współpraca w zakresie realizacji nowych linii: projektowania i budowy brakującej infrastruktury, zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i skrócenie czasu podróży dla kolejowych połączeń kolejowych między Polską a Czechami" - czytamy.
Wyjaśniono, że współpraca wykracza poza wniosek CEF i obejmuje koordynację przygotowania i budowy nie tylko nowej transgranicznej linii Katowice-Ostrawa, ale też Wrocław-Praga (jako planowanych elementów sieci TEN-T).
- Strony zobowiązały się do ścisłej współpracy w zakresie ustalenia dokładnego przebiegu, w tym określenia lokalizacji punktów stycznych linii na granicy państw, a także uzgodnienia szczegółowych parametrów technicznych inwestycji. Zakres współpracy obejmuje m.in. wymianę informacji, dokumentacji technicznej, opracowań analitycznych i studialnych oraz wsparcie w zakresie ułatwiającym planowanie, przygotowanie i implementacji projektu - napisano.
Inwestycje te będą częścią Programu CPK, który zakłada budowę ok. 1600 km nowych linii (tzw. szprych kolejowych) prowadzących z 10 kierunków do nowego lotniska i do Warszawy. - Linie te będą zapewniały spójność krajowej sieci kolejowej, łącząc miasta wojewódzkie ze stolicą, z CPK, a także wzajemnie między sobą - podkreśliła spółka CPK.
37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez nowy Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, powstanie 140 km linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź - zapowiada spółka. Każda z 10 tzw. szprych prowadzących do CPK będzie się składać z nowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej już infrastruktury. Podzielono już zadania inwestycyjne między spółki: CPK, odpowiedzialną za realizację zadań lotniskowych i kolejowych (budowę nowych linii), a PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i zajmuje się modernizacją linii istniejących.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.