Od czerwca tego roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce zamawiać dodatkowe kursy pociągów Kolei Śląskich na swoim terenie - zapowiedział we wtorek, 16 kwietnia, odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
Będzie to początek realizacji założeń tzw. kolei metropolitalnej, na podstawie przedstawionej z końcem stycznia koncepcji przygotowanej przez ekspertów Politechniki Śląskiej. Planowany pierwszy etap przedsięwzięcia to tzw. dogęszczenie połączeń na istniejących trasach kolejowych: Gliwice - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry - Tychy Miasto.
Grzegorz Kwitek był we wtorek, 16 kwietnia, jednym z prelegentów konferencji "Transport niskoemisyjny w GZM", zorganizowanej w Sosnowcu podczas targów Silesia Komunikacja. Mówiąc o założeniach systemu transportowego Metropolii uznał, że kluczowym jej zadaniem w tym zakresie jest budowa systemu kolei metropolitalnej.
- Obecnie koncepcja (kolei metropolitalnej) jest w fazie konsultacji; realizacja wymaga wysiłku wielu stron: rządowej, samorządowej. (...) W najbliższym czasie będziemy szukali właściwej drogi dojścia do tego rozwiązania. (...) Przygotowaliśmy warianty, określiliśmy mniej więcej, ile to może kosztować. W tej chwili realizujemy już małymi krokami to założenie - mówił Kwitek.
- Pierwszy element to integracja taryfowa (organizowanej przez Metropolię komunikacji miejskiej - PAP) z Kolejami (Śląskimi - PAP). Zwiększymy również pracę przewozową kolei: Metropolia przeznaczy w tym roku na ten 1,2 mln zł; mam nadzieję, że od czerwca na tory ruszą kolejne składy na wymagające tego główne linie - uściślił członek zarządu GZM.
Nawiązując do założeń koncepcji Politechniki Śląskiej, zawarte w niej warianty budowy kolei metropolitalnej Kwitek nazwał "etapami". Jak powiedział, etap zakładany na lata 2019-21 to właśnie zwiększenie pracy przewozowej na istniejących głównych liniach.
- To już rozpoczęliśmy, w tej chwili trwają negocjacje - poinformował.
- Największym problemem, mimo rozbudowanej infrastruktury kolejowej, okazują się "wąskie gardła", które powodują, że nie może być zachowana stała częstotliwość kursowania pociągów, nie mogą być stosowane "równe takty", są też kwestie priorytetyzacji. Jesteśmy tu na bieżąco w kontakcie z urzędem marszałkowskim, z Kolejami Śląskimi, a oni - z Polskimi Liniami Kolejowymi - wyjaśnił.
Według wcześniejszych informacji GZM zamierza także kupić w ciągu trzech lat - pod kątem zwiększenia pracy eksploatacyjnej przez należące do woj. śląskiego Koleje Śląskie - tabor kolejowy za ok. 250 mln zł. W kolejnych etapach, rozplanowanych wstępnie do 2036 r., zakładane są m.in. budowa nowych połączeń, w tym do lotniska Katowice, czy budowa nowych przystanków.
Kwitek sygnalizował też we wtorek inne działania GZM w zakresie systemu transportowego - to integrację organizatorów publicznego transportu zbiorowego (już zrealizowaną, w ramach Zarządu Transportu Metropolitalnego) czy integrację systemu taryfowo-biletowego (wdrożoną dotąd w zakresie komunikacji miejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin; trwają prace nad rozszerzeniem systemu o kolej poprzez wdrożenie wspólnego biletu okresowego).
W przyszłym roku planowane jest wprowadzenie metropolitalnego roweru, jako tzw. środka transportu pierwszej i ostatniej mili. Obecnie GZM integruje systemy rowerowe funkcjonujące w oddzielnych miastach; w 2020 r. zakłada wprowadzenie własnego systemu dla terenu całej Metropolii.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.