Od czwartku, 14 lutego, w kolejną fazę wejdą prace na odcinku drogi nr 81 w Katowicach, związane z budową jej bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Armii Krajowej. Zmieni to obecną organizację ruchu w rejonie ulic Kościuszki (DK81) i Armii Krajowej.
Droga nr 81 to tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a w Skoczowie - z trasą S52 do Cieszyna. Zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad średni ruch pojazdów w 2015 r. przekraczał na DK 81 między Katowicami i Mikołowem 32 tys. pojazdów w ciągu doby.
Rozpoczęte wiosną 2018 r. zasadnicze roboty wzdłuż liczącego ok. 3 km odcinka drogi nr 81 (w tej części miasta to ul. Kościuszki) wiązały się ze zwężeniami zasadniczej trasy, jednak przy ograniczeniu prędkości utrzymano po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Jesienią wykonawca rozpoczął prace związane z łączeniem ścian szczelinowych wykopów. Wyłączono wówczas szereg możliwości przejazdu przez to skrzyżowanie (przede wszystkim skrętów i jazdy na wprost ul. Armii Krajowej; nadal możliwy był przejazd w ciągu ul. Kościuszki). W grudniu na kilka tygodni przywrócono tam pierwotną organizację ruchu.
W poniedziałek, 11 lutego, miasto poinformowało o planowanym rozpoczęciu przez wykonawcę kolejnych, prac po północnej stronie ul. Kościuszki, gdzie wykonane zostaną m.in. mury oporowe, podpory wiaduktów i sieci uzbrojenia podziemnego. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, które będą obowiązywały od czwartku 14 lutego do końca lipca br.
Na ul. Kościuszki przesunięty zostanie ruch - samochody będą korzystały z tymczasowej jezdni, przy czym utrzymane zostaną po dwa pasy w każdym kierunku. Większe zmiany czekają pieszych. Wyłączony zostanie chodnik wzdłuż ul. Armii Krajowej od strony Mikołowa, na odcinku od ul. Robotniczej do przystanku "Piotrowice Fabryka Maszyn". Wytyczona zostanie tam inna droga dojścia; przesunięty zostanie też przystanek na ul. Kościuszki, w stronę Mikołowa.
Docelowo do IV kw. 2019 r. całkowicie przebudowany zostanie odcinek DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, powstanie przejazd dla ruchu tranzytowego.
To jedna z dwóch najważniejszych drogowych inwestycji w Katowicach ostatnich lat. Druga z nich to budowa bezkolizyjnego węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowa prowadzącej do niego drogi nr 86. Wiedzie tamtędy jedna z kluczowych arterii całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce, łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.
Na realizację inwestycji w Piotrowicach, na którą wykonawca (konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic) wszedł 10 stycznia br., przewidziano 17 miesięcy. Umowa opiewa na 67,5 mln zł brutto.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.