PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 grudnia 2018 22:13 Polska Agencja Prasowa 1,917 odsłon

Rafako: autobus zeroemisyjny z baterią w podwoziu

Firma Rafako przekonuje, że stosunkowo niewielki autobus elektryczny powinien sprawdzać się jako autobus miejski, podmiejski lub szkolny
fot: Rafako

Spółka Rafako z grupy PBG zaprezentowała w środę, 19 grudnia, w Raciborzu prototyp autobusu zeroemisyjnego z baterią w podwoziu. Firma przekonuje, że stosunkowo niewielki autobus elektryczny powinien sprawdzać się jako autobus miejski, podmiejski lub szkolny.

Jak mówiła podczas prezentacji prezes Rafako Agnieszka Wasilewska-Semail, zaangażowanie spółki w taki projekt wynika z niedawnych analiz dotyczących jej strategii w perspektywie dziesięcioletniej.

- Ta strategia musi zakładać dywersyfikację ze względu na światowe trendy związane z węglem - zaznaczyła prezes firmy, specjalizującej się w produkcji kotłów i bloków energetycznych.

- Oczywiście jako firma wyrastająca z technologii węglowych wierzymy, że węgiel pozostanie jeszcze przez wiele lat podstawowym paliwem energetycznym w naszym kraju, dlatego bardzo wiele inwestujemy w obszar ochrony środowiska związany z dostosowywaniem bloków węglowych do coraz bardziej zaostrzających się norm emisyjnych - podkreśliła Wasilewska-Semail.

- Zaczęliśmy jednak jednocześnie poszukiwać innych obszarów. Wyrazem tego jest z jednej strony zmiana strategii firmy, którą ogłosiliśmy w tym roku - bardzo mocne wejście w sektor "oil and gas", jak również premiera naszego autobusu, nad którym pracowaliśmy od kilku lat - wskazała prezes Rafako.

Zespół projektowy - finansowany ze środków własnych Rafako - pracował w Solcu Kujawskim. Opracowując autobus, firma założyła, że ma on być całkowicie polskim projektem i w jak największym stopniu polskim produktem, powstającym od podstaw jako autobus elektryczny - z baterią w podłodze, co ma pozytywnie wpływać na parametry trakcyjne.

Baterie w technologii litowo-tytanowej (LTO), które lepiej niż najpopularniejsze dziś litowo-jonowe nadają się do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy, mają umożliwiać ładowanie w 15 minut do 90 proc. pojemności. Synchroniczny wielofazowy silnik centralny z magnesami trwałymi ma zapewniać wysoką sprawność, a lekka konstrukcja zwiększać zasięg.

- To, że jest to krótki autobus miejski, wynika z faktu, że na taki właśnie autobus jest największe zapotrzebowanie - na autobus elastyczny, który może być autobusem dojazdowym, miejskim, który wreszcie może być autobusem szkolnym, w miejsce starzejącym się dziś gimbusów - mówił podczas prezentacji wiceprezes Rafako Jarosław Dusiło.

Odpowiedzialny za projekt Michał Maćkowiak podał, że prototyp ma blisko 8,5 metra długości i poniżej 3,2 m wysokości. Autobus ma powstać w dwóch technologiach bateryjnych LTO - do szybkiego i NMC - do wolniejszego ładowania; w trzech wariantach: miejskiej, podmiejskiej i szkolnej. Liczba miejsc, zależnie od konfiguracji, ma wynosić do 20 siedzących i do 40 stojących (z zapewnieniem miejsc dla niepełnosprawnych).

Rafako nie złożyło oferty w zakładającym rozwój polskiego autobusu elektrycznego programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym partnerskie samorządy (łącznie z 27 ośrodków w kraju) zamawiają opracowywany pojazd. Projekt NCBR jest po etapie złożenia ofert, na co zdecydowały się trzy konsorcja - z liderami: Autosanem, Ursusem i Politechniką Śląską.

Rafako złożyło natomiast ofertę (samodzielną) w innym programie NCBR dotyczącym technologii dla bloków energetycznych klasy 200 MW. W trybie zamówienia przedkomercyjnego (PCP) Centrum przeznaczyło na opracowanie pilotażowej modernizacji tych bloków do 200 mln zł.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • JNEML
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,354 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]