Rozpoczęły się procedury odbioru trzeciego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej, kierowcy prawdopodobnie już we wrześniu skorzystają z nowej drogi - podał we wtorek rudzki magistrat. Koszt budowy odcinka o długości 1,4 km wyniósł blisko 54 mln zł.
Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej zaznaczył, że inwestycję udało się zakończyć trzy miesiące przed wcześniej zakładanym terminem. Do budowy odcinka drogi wykorzystano ok. 1 mln ton ziemi oraz kruszywa. Natomiast przy budowie nowego wiaduktu nad ul. Kokota wykorzystano 2 tys. m sześciennych betonu i ponad 200 ton stali.
- Aktualnie trwają jeszcze ostatnie roboty wykończeniowe i montażowe oraz związane z organizacją ruchu drogowego. Zakończą się one jeszcze w sierpniu. Równolegle rozpoczęliśmy już procedurę odbiorów przebudowywanej infrastruktury technicznej. Natomiast na początku września chcemy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie całego odcinka - powiedziała prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic.
Budowa trzeciego odcinka trasy N-S od ul. Bukowej do ul. Kokota rozpoczęła się w maju ubiegłego roku. Oprócz samej trasy roboty drogowe obejmowały też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę ok. 400 m odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego.
Wybudowany został również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Wykonano także sieć kanalizacji deszczowej. W ramach inwestycji powstało również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonano bariery ochronne oraz oznakowanie pionowe i poziome. Przebudowane zostały też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidowały z budową drogi. We wrześniu przeprowadzone zostaną także nasadzenia drzew i krzewów. Całość robót budowlanych budowy trzeciego odcinka trasy N-S kosztowała 53,8 mln zł, z czego ponad 44,8 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie.
Podczas budowy trasy N-S przeprowadzono nietypową operację przeniesienia ponad 70-tonowego żelbetowego schronu sprzed II wojny światowej, który stał na terenie inwestycji. Drogowcy przetransportowali go o 20 metrów. - Po przeniesieniu kapsuły cały obiekt został przykryty ziemią, aby zachować pierwotny wygląd. Specjalnie dla zwiedzających zostało wykonane zejście schodami terenowymi z poziomu chodnika - wyjaśnił Maciej Szczyrbowski z firmy Drogopol, realizującej tę inwestycję.
Nad pasami jezdni nowego odcinka tuż przed wiaduktem została zamontowana tablica interaktywna, która będzie automatycznie wyświetlała informacje o warunkach pogodowych - np. o mgle, gołoledzi, czy śliskiej jezdni. - Ponadto służby miejskie będą mogły także samodzielnie zamieszczać komunikaty. W ten sposób będzie można ostrzec kierowców przed utrudnieniami czy innymi zdarzeniami drogowymi - dodał Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów.
Po oddaniu do użytku trzeciego odcinka trasy N-S, do zrealizowania całości trasy na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej do autostrady A4 pozostanie ostatni etap. Chodzi o odcinek od ul. Kokota do zjazdu na autostradę. Jego długość wyniesie 1,7 km.
Trasa N-S kończyć się będzie w rejonie ul. Mostowej. Tam połączona zostanie z ul. 1 Maja. Miasto ma już dokumentację projektową tego odcinka, a jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Ich szacunkowa wartość to ok. 185 mln zł. Również i na ten etap budowy trasy N-S miasto pozyskało fundusze europejskie. W tym przypadku chodzi o 110 mln zł.
Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już dwa odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 2 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.