Umowę dot. budowy brakującego odcinka A1 w woj. śląskim podpisała w poniedziałek GDDKiA z firmą Polaqua. Chodzi o blisko 17 km trasy między Częstochową a granicą z Łódzkiem. Zgodnie z wartym 596,5 mln zł brutto kontraktem trasa powinna być gotowa w 2022 r.
To jeden z pięciu nierealizowanych dotąd odcinków autostrady A1 między podłódzkim Tuszynem a Częstochową. Jak powiedział uczestniczący w poniedziałkowej, 23 lipca, uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, rząd chce, aby umowy na wszystkie pozostałe cztery odcinki zostały podpisane do końca sierpnia br.
- Ta autostrada musi jak najszybciej powstać - zaakcentował Adamczyk.
- Będziemy mogli połączyć autostradę A1 w jeden ciąg przebiegający przez terytorium Rzeczypospolitej - od Gdańska do południowej granicy państwa z Czechami - wskazał.
- Przejęliśmy dwa odcinki tej autostrady z pustą przestrzenią między nimi, z mglistymi nadziejami, że być może w przyszłości w jakiejś formule ten projekt zostanie zrealizowany. Rząd Prawa i Sprawiedliwości zdecydował: finansowanie, realizacja i ani chwili dłużej oczekiwania na kolejne koncepcje, kolejne propozycje - podkreślił minister infrastruktury.
- Dzisiaj rozpoczynamy ten cykl umowny, z nadzieją, że do końca sierpnia podpiszemy wszystkie pozostałe cztery umowy - dodał.
Przygotowania do budowy fragmentu A1 Tuszyn - Częstochowa trwały przez wiele lat. Ostatecznie Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów postanowił wiosną ub. roku, że trasa ta będzie budowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Na całą inwestycję zabezpieczono z tego źródła, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł.
Podczas poniedziałkowej uroczystości wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik wyraził nadzieję, że we wrześniu br. GDDKiA złoży wniosek o dofinansowanie całego tego przedsięwzięcia środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zaznaczył, że obecnie zapisana pod tym kątem kwota ok. 600 mln zł zostanie zwiększona do ok. 2 mld zł.
Podpisanie umowy dotyczącej odcinka granica woj. śląskiego - Częstochowa zorganizowano na końcu powstającej autostradowej obwodnicy Częstochowy, w miejscu jej włączenia w obecną drogę krajową nr 1.
Minister Adamczyk zaznaczył, że "duże" będą utrudnienia podczas budowy A1 w śladzie istniejącej drogi nr 1.
- Musimy ten czas przetrzymać z nadzieją, że w 2022 r. będziemy mogli jechać bezpieczną, przewidywalną i komfortową autostradą - ocenił.
Oddziały GDDKiA w Katowicach oraz Łodzi prowadziły przetargi na budowę brakujących odcinków tej arterii od końca czerwca ub. roku. Oferty otworzyły w grudniu ub. roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.