Wprowadzenie ograniczeń ruchu w pobliżu miejsc budowy dwóch centrów przesiadkowych w Katowicach, zapowiedział we wtorek tamtejszy magistrat. W centrum zamknięte zostaną ulice Sądowa i częściowo Sobieskiego; w dzielnicy Zawodzie zwężone będą ulice 1 Maja i Krakowska.
Chodzi o dwa z czterech budowanych obecnie centrów przesiadkowych w Katowicach, pod nazwami: Sądowa i Zawodzie. Umowę na budowę węzła Sądowa miasto podpisało w drugiej połowie lutego br.; umowę z wykonawcą węzła Zawodzie - w drugiej połowie listopada ub. roku.
W związku z budową węzła Sądowa w poniedziałek 9 lipca z ruchu zostaną wyłączone (do 15 września br.) ul. Sądowa i ul. Jana III Sobieskiego - na wysokości inwestycji. Dla samochodów w tym czasie będzie obowiązywał objazd ulicami Gliwicką i Goeppert-Mayer. Autobusy obsługujące przystanek na Placu Wolności i jadące stamtąd do podziemnego dworca autobusowego i ul. Mikołowskiej będą kierowane ulicami 3 Maja i Słowackiego.
- Ruch autobusów w zmienionej organizacji ruchu będzie utrzymany do końca budowy. Na obecnym etapie lokalizacje przystanków nie ulegają zmianie - wskazała w przesłanej PAP informacji rzeczniczka urzędu miasta Ewa Lipka.
Przy budowie węzła Zawodzie już w nocy z piątku na sobotę - z 6 na 7 lipca - wprowadzone zostanie zwężenie ulic 1 Maja i Krakowskiej. Ruch zostanie poprowadzony jednym pasem w każdą stronę. Przeniesione w rejon zajezdni zostaną też obecne przystanki komunikacji miejskiej (co może wiązać się z korektami rozkładów jazdy). Obie te zmiany będą obowiązywały do zakończenia inwestycji.
Węzeł Sądowa w centrum miasta, który za 56,9 mln zł realizuje Budimex, ma umożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na dalekobieżne. Węzeł ten będzie funkcjonował ok. 500 m od katowickiego dworca kolejowego, mieszcząc m.in. parking dla ok. 50 samochodów. Budowa powinna zostać zrealizowana jeszcze przed końcem 2019 r.
Węzeł Zawodzie, budowany przez konsorcjum firm ZUE i Unibep za 66,4 mln zł, zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy o tej nazwie. Ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów na liczne linie tramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Zapewni 275 miejsc dla samochodów. Ta inwestycja powinna być gotowa jesienią 2019 r.
W Katowicach trwa jeszcze budowa dwóch innych centrów przesiadkowych. Pierwsze, niewielkie, przy dworcu kolejowym w dzielnicy Ligota, powinno być oddane do użytku jeszcze w tym roku. Prace przygotowawcze trwają na budowie węzła w Brynowie, który obsługując południową część miasta - ruch napływający od strony m.in. Mikołowa - ma zapewniać przesiadki z autobusów i samochodów (parking na ok. 450 miejsc) na zmierzające stamtąd do centrum tramwaje.
Węzeł Sądowa jest jedyną inwestycją I etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych dotowaną z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy węzły (Ligota, Brynów i Zawodzie) wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
W drugim etapie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.