Nowe, niemal ćwierćkilometrowe mosty na Wiśle mają usprawnić podróże koleją przez Kraków. W czerwcu PKP PLK rozpoczynają budowę przepraw. To kolejny etap modernizacji krakowskiej linii średnicowej.
Chodzi o inwestycję na linii Kraków Główny - Kraków Płaszów, ktorej ważnym elementem jest dobudowa dwóch torów, przeznaczonych dla pociągów kolei aglomeracyjnej. Właśnie rusza budowa mostów na Wiśle na których docelowo, w 2020 roku, ułożone będą cztery tory kolejowe, gwarantujące sprawne podróże w regionie i szybkie kursy pociągów dalekobieżnych.
- Dziś realizujemy największy w historii program inwestycyjny dla polskich kolei. Prace toczą się w całej Polsce. Bardzo się cieszę, że Kraków i Małopolska zyskują na modernizacji szlaków kolejowych, czego dowodem jest inwestycja w nowe mosty na Wiśle. Każda kolejna taka inwestycja przybliża nas do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego Ministra Infrastruktury.
Kolejowe mosty będą realizowane etapami, by zachować ciągłość ruchu pociągów. Pierwszy będzie budowany obiekt wschodni (położony najbliżej mostu Kotlarskiego). Później ruch kolejowy zostanie przeniesiony na nowy most, a wykonawca będzie kontynuował budowę pozostałych przepraw. Nowe mosty, o długości 234 m i łącznej szerokości 32 m, będą miały konstrukcję łukową. Znajdować się będą 4,5 metra nad poziomem wody, a ich wysokość osiągnie 18 metrów. Pociągi pojadą po nich z prędkością 100 km/h.
Pierwszy etap robót ruszy w poniedziałek (25 czerwca) po obu stronach Wisły – na bulwarach Kurlandzkim i Podolskim. Do sierpnia wykonawca będzie wbijał ściany oporowe, zabezpieczające plac budowy i przygotowywał się do robót przy podporach. Ze względów bezpieczeństwa ruch pieszych i rowerzystów, przy brzegach Wisły, zostanie wstrzymany. Na bulwarach będzie oznakowanie, kierujące ich użytkowników na drogi alternatywne – przez ul. Podgórską i Zabłocie. W kolejnych etapach prac, zmiany będą mniejsze, a dla pieszych i rowerzystów będą przygotowane ścieżki zastępcze.
Przebudowa krakowskiej linii średnicowej to największa inwestycja realizowana obecnie przez PLK na południu Polski. Dzięki niej rozwinie się kolej aglomeracyjna w stolicy Małopolski. Powstaną dwa nowe przystanki kolejowe (Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki), a istniejąca infrastruktura zostanie kompleksowo zmodernizowana. Oprócz nowych mostów na Wiśle w centrum Krakowa powstają dwie estakady kolejowe, które na dobre zmienią oblicze miasta. Prace budowlane zakończą się w 2020 roku. Ich wartość jest szacowana na niemal 1 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.