PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę wartości prawie 35 mln zł netto na przebudowę trasy Żywiec - Węgierska Górka na linii Katowice - Zwardoń. Podróże z Górnego Śląska w Beskid Żywiecki będą szybsze i wygodniejsze - podały w środę służby prasowe spółki.
- Rozpoczęcie robót planowane jest w sierpniu 2018 r., natomiast zakończenie w czerwcu przyszłego roku - poinformował Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.
Inwestycja obejmie wymianę ok. 8 km torów i 9 km sieci trakcyjnej. Wyremontowanych zostanie 21 obiektów inżynieryjnych, w tym siedem mostów, m.in. nad rzeką Leśnianką i Sołą. "Inwestycja na trasie Żywiec - Węgierska Górka umożliwi sprawniejsze i szybsze przejazdy pociągów. Po zakończeniu robót na wyremontowanej części trasy składy będą mogły jeździć nawet dwukrotnie szybciej niż dotychczas - do 100 km na godz." - podał Karniewski.
Przebudowane zostaną perony na przystankach Radziechowy-Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina. "Perony będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Zostaną wyposażone w wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nowe oświetlenie peronów, dojść oraz oznakowanie przystanków osobowych zapewni większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym" - poinformował Karniewski.
Na dziesięciu przejazdach kolejowo-drogowych wymieniona zostanie nawierzchnia, a na trzech z nich zostanie dodatkowo zainstalowana sygnalizacja świetlna. Zostaną wyposażone w nowe oświetlenie i monitoring. Zamontowane zostaną też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Jak dodał Karniewski, tak szeroki zakres robót będzie wymagał wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku od Żywca do Zwardonia od 7 sierpnia do 7 listopada br.
Przebudowywany fragment trasy kolejowej z Żywca do Węgierskiej Górki to kolejny odcinek, który PKP PLK modernizuje w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice - Bielsko-Biała - Zwardoń (granica państwa)". Trwają już prace na linii Bielsko-Biała Lipnik - Wilkowice-Bystra. Wymieniono tam już m.in. tory, a także rozjazdy w stacji Bielsko-Biała Leszczyny. Przebudowano też kompleksowo sieć trakcyjną. Zakończono roboty związane z przebudową peronów na stacjach Bielsko-Biała Leszczyny, Wilkowice-Bystra oraz na przystankach osobowych w Bielsku-Białej Lipniku i Mikuszowicach.
Wartość całego projektu wynosi 200 mln zł. Finansowany jest on z budżetu państwa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.