- Chcemy podpisać umowy na odcinki autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa w połowie tego roku - powiedział w czwartek, 10 maja, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak zaznaczył, cztery odcinki w woj. łódzkim mają być gotowe we wrześniu 2021 r., a odcinek w woj. śląskim w maju 2022 r.
O trwające przetargi na realizację tych odcinków Adamczyk był w czwartek pytany na antenie Polskiego Radia Katowice. Jak podkreślił, przedłużają się one z przyczyn niezależnych od zamawiającego - m.in. wobec złożonych przez uczestników tych postępowań wielu pytań.
- To prawo przysługuje im w związku z zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych, wobec czego proces się przedłuża, natomiast niebawem - mam nadzieję - będziemy mogli podpisać umowy na ponad 80 km właśnie tego ostatniego odcinka autostrady A1 między Częstochową a węzłem w Tuszynie - zasygnalizował minister.
- Podpisanie umowy będzie - zakładam - w połowie tego roku. Tuszyn pod Łodzią do granicy woj. śląskiego będzie oddany we wrześniu 2021 r., zaś odcinek od granicy woj. śląskiego do Rząsawy pod Częstochową - w maju 2022 r. - dodał.
Przypomniał, że ta część autostrady będzie budowana w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1 (i fragmentu starej autostrady A1), co będzie oznaczało "olbrzymie" utrudnienia dla kierowców.
Odnosząc się do pytania o obawy okolicznych mieszkańców związane z wyłączeniem obecnej "jedynki" z ruchu lokalnego, Adamczyk podkreślił, że postulat budowy tam autostrady był przez lata podnoszony - i nierealizowany.
- My to realizujemy. Autostrada A1 w takim właśnie przebiegu została zaprojektowana i my to realizujemy. Przypomnijmy, że wzdłuż autostrady powstają drogi serwisowe; powstaje infrastruktura, która pozwoli przemieszczać się wszystkim tym, którzy mają taką potrzebę w tym ruchu lokalnym - wskazał.
Oferty na budowę wszystkich brakujących odcinków A1 otwarto w połowie grudnia ub. roku. Na budowę czterech odcinków łódzkich siedmiu oferentów złożyło 13 ofert (dziesięć propozycji mieści się w kwocie, jaką GDDKiA chce sfinansować zamówienie). Na budowę odcinka w woj. śląskim wpłynęły trzy oferty (wszystkie mieszczące się w budżecie).
Oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi oraz Katowicach ogłosiły przetargi na budowę brakujących odcinków A1 z końcem czerwca ub. roku. Odcinki te mają oznaczenia: A, B, C, D w województwie łódzkim oraz E - w województwie śląskim (obecnie w województwie śląskim powstają odcinki F, G, H oraz I - od Częstochowy do Pyrzowic).
Odcinek A obejmuje 15,8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Piotrków Trybunalski Południe (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę: Bełchatów; z węzłem). Odcinki B to 24,21 km autostrady od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk (z węzłem), odcinek C liczy 16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko (z węzłem), odcinek D obejmuje 7,02 km A1 od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim, a odcinek E - 16,8 km od granicy woj. śląskiego do węzła Częstochowa Północ (w dokumentacji przetargowej nosi dawną nazwę Rząsawa; bez węzła).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.