Pierwszy w tym roku transport węgla z gliwickiego portu do Wrocławia wyruszył już po zimowej przerwie. Drogą wodną ma w tym sezonie zostać przetransportowane 250 tys. t węgla, czyli dwa razy więcej niż przed rokiem. Możliwości Śląskiego Centrum Logistyki są jednak znacznie większe.
Pilotażowy program rzecznego transportu węgla Odrzańską Drogą Wodną z Gliwic do Wrocławia rozpoczęto przed rokiem. Wtedy po kilku latach przerwy na Kanał Gliwicki, a następnie Odrę wróciły barki z węglem. Od lipca do grudnia 2017 r. z Gliwic wypłynęły 293 barki, każda o ładowności do 500 t – wówczas przetransportowano tą drogą ok. 127 tys. ton węgla. W tym roku planuje się zwiększenie przesyłu do 250 tys. t.
– Technicznie i organizacyjnie jesteśmy przygotowani na rozpoczęcie sezonu żeglugowego. Nasze zdolności przeładunkowe znacznie przekraczają wspomniane 250 tys. t i oscylują w granicach 1 mln t rocznie. Jeżeli po udrożnieniu Odrzańskiej Drogi Wodnej i rozbudowie Elektrowni Opole potrzeby będą większe, jesteśmy gotowi inwestować w infrastrukturę i potrzebny sprzęt. Realizowana obecnie przebudowa stacji Gliwice Port umożliwi zwiększoną przepustowość pociągów – tłumaczy Robert Goc, dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki, które podpisało umowę na przeładunek węgla z Grupą Kapitałową OT Logistics.
– Po bardzo udanym programie pilotażowym i wznowieniu w drugiej połowie ubiegłego roku rzecznego transportu węgla ze Śląska do wrocławskiej Kogeneracji planujemy zwiększenie skali przewozów w tym roku. Na trasie Gliwice-Wrocław chcemy przetransportować nawet ćwierć miliona ton węgla – mówi Andrzej Klimek, wiceprezes zarządu oraz dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej OT Logistics.
W Gliwicach ma początek Odrzańska Droga Wodna łącząca Górny Śląsk z portami morskimi Szczecin i Świnoujście. Jest on również połączona z siecią kanałów Europy Zachodniej.
– Ta lokalizacja oraz nowoczesna i uniwersalna infrastruktura ŚCL umożliwia nam realizację intermodalnych projektów, stwarzając potencjalnym klientom uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Aktualny potencjał przeładunkowy gliwickiego portu to ok. miliona t rocznie, a docelowo 3 miliony t – podkreśla Jerzy Zachara, prezes Śląskiego Centrum Logistyki, które zarządza gliwickim portem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.