Od wiosny do jesieni 2019 r. do Częstochowy powinno trafić 10 nowych tramwajów spółki Pesa, kupionych w ramach projektu UE - podało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie. Umowę wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) podpisano w poniedziałek, 15 stycznia.
Nowe klimatyzowane pojazdy o parametrach zbliżonych do jeżdżących po mieście od 2012 r. siedmiu wozów typu Twist tej samej firmy będą miały nieco zmodyfikowane nadwozie oraz m.in. internet, ekrany informacyjne i biletomaty.
Zakup tramwajów współfinansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku ub. roku. Prócz zakupu tramwajów obejmuje on remonty ponad 13 km torów.
Konkurs na projekty związane z budową i przebudową liniowej infrastruktury tramwajowej, a także zakupem taboru tramwajowego, samorząd woj. śląskiego ogłosił w lutym ub. roku. Budżet tego konkursu RPO wynosił 157,7 mln zł. Do konkursu przystąpiło MPK w Częstochowie, które zgłosiło dwa projekty: dotyczący przebudowy sześciu odcinków infrastruktury tramwajowej i zakupu tramwajów, a także - osobno - na jeszcze jeden odcinek infrastruktury.
W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 tramwajów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. Częstochowska spółka poinformowała o jej wyborze pod koniec sierpnia 2017 r.
Drugi przetarg, ogłoszony w lipcu ub. roku, objął całość przewidzianych w projekcie prac infrastrukturalnych - w systemie "projektuj i buduj". Oferty otwarto w nim 11 października. Najtańszą z trzech złożonych, opiewającą na 114,5 mln zł brutto, przygotowało konsorcjum NDI-Balzola. Do poniedziałku spółka nie poinformowała o zakończeniu tego postępowania.
Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskich torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.
W dofinansowanym projekcie MPK założyło wyremontowanie ok. 13,5 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacji trakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastruktury zasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych.
Prace mają objąć odcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętli przy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al. Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzone tzw. zielone torowisko.
Drugi projekt, złożony pod kątem ew. oszczędności przetargowych osiągniętych w pierwszym projekcie i udostępnienia w ten sposób części środków w puli konkursu, zakłada wyremontowanie jeszcze jednego odcinka linii - w południowej części miasta, między Dąbiem i Kucelinem. Jego szacunkowy koszt to 64,3 mln zł, a wnioskowane dofinansowanie - 44,4 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.