PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 listopada 2017 15:36 Polska Agencja Prasowa 1,485 odsłon

Koleje Śląskie: jest koncepcja Kolei Metropolitalnej

Wśród postulatów towarzyszących tworzeniu metropolii zainteresowani samorządowcy wymieniali zwiększenie roli na terenie GZM transportu kolejowego
fot: Maciej Dorosiński

Założenia stopniowego rozwoju Kolei Metropolitalnej - w kontekście m.in. tworzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przygotowały należące do woj. śląskiego Koleje Śląskie. Pierwszym etapem miałoby być zwiększenie przewozów na obecnych liniach.

Założenia te przedstawił na środowej (8 listopada) konferencji prasowej w Katowicach prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. Powiązanym tematem była koncepcja utworzenia - na gruncie istniejącej infrastruktury - tzw. małej kolejowej obwodnicy GOP (Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). Kolejowa obwodnica miałaby w przyszłości wpisać się w założenia Kolei Metropolitalnej.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Wśród postulatów towarzyszących tworzeniu metropolii zainteresowani samorządowcy wymieniali zwiększenie roli na terenie GZM transportu kolejowego. Rozmowy ws. dodatkowych połączeń na głównej linii kolejowej S1 między Dąbrową Górniczą a Gliwicami przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak sygnalizował już w pierwszych dniach po wyborze we wrześniu br.

W środę prezes Kolei Śląskich zaznaczył, że rozumie Kolej Metropolitalną jako "dodatkowe przewozy wykonywane przez tego przewoźnika w ramach obecnej sieci połączeń oraz w nowych relacjach".

Pierwszym proponowanym etapem rozwoju Kolei Metropolitalnej miałoby być "dogęszczenie lub wprowadzenie przewozów na istniejącej infrastrukturze". W pierwszej kolejności miałoby to nastąpić na linii S1 Gliwice - Dąbrowa Górn. Ząbkowice (w przyszłorocznym rozkładzie spółka ma tam uruchomić 36 par połączeń; zdaniem Dingesa możliwe jest uruchomienie jeszcze 10 par, przez co pociągi kursowałyby tam w tzw. takcie co 15 min.).

Według prezesa Kolei Śląskich "dogęszczenie" byłoby też następnie możliwe na liniach Katowice - Tarnowskie Góry (o 17 par wobec 11 par przyszłorocznym rozkładzie - docelowo do tzw. taktu półgodzinnego). Analizowana ma też być możliwość przywrócenia przewozów na linii Bytom-Gliwice (10 par pociągów).

W dalszej perspektywie wprowadzone mogłyby zostać przewozy na linii Katowice - Sławków - Olkusz (10 par; obecnie 4 pary wykonywane przez Polregio). Po odbudowie przez PLK linii do lotniska Katowice (między Tarnowskimi Górami i Zawierciem) założono uruchomienie tam w ramach Kolei Metropolitalnej 12 par pociągów.

Zdaniem Dingesa kluczowe z jego perspektywy warunki dla uruchomienia i rozwoju Kolei Metropolitalnej - obok porozumień z zainteresowanymi samorządami (w tym z GZM) i zarządcą kolejowej infrastruktury (spółką PKP PLK) - byłoby zwiększenie posiadanego parku taborowego.

Obecnie Koleje Śląskie odbierają od bydgoskiej Pesy nowe pociągi ze wspólnego zamówienia spółki i samorządu regionu. Mają one w 2018 r. zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez KŚ taboru - dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • UTYZY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,606 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]