W ciągu trzech lat Rzeszów będzie miał komunikację miejską zasilaną w większości sprężonym gazem ziemnym. Dostarczy go Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
Umowę o zwiększeniu dostaw CNG dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych podpisała spółka PGNiG Obrót Detaliczny. Porozumienie zakłada, że wzrosną one z dotychczasowych 2,2 do 3,2 mln metrów sześc., osiągając od końca 2019 roku poziom nawet 4,5 mln metrów sześc. rocznie.
Aneks pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie MPK w Rzeszowie na ekologiczne paliwo. Dzięki dostawom od PGNiG firma chce powiększyć liczbę autobusów napędzanych CNG z obecnych 69 do 110 pojazdów. Tym samym przedsiębiorstwo stanie się największym odbiorcą tego paliwa w Polsce.
Zadowolenia z umowy nie ukrywają zarówno władze firmy gazowniczej, jak i miasta. - Większość autobusów zasilana będzie ekologicznym i niskoemisyjnym gazem, co bezpośrednio wpłynie na poprawę jakości powietrza w mieście oraz zdrowia mieszkańców – powiedział Tadeusz Ferenc, Prezydent Rzeszowa. – Silniki napędzane CNG to sprawdzona technologia, od lat stosowana w wielu krajach. Powody są oczywiste. Gaz jest tańszy od oleju napędowego i benzyny, ale przede wszystkim pozwala znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń z transportu, zwłaszcza w postaci tlenków azotu i cząstek stałych – wyjaśnił Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG OD.
Przypomnijmy, że kilka tygodni temu PGNiG podpisała porozumienie z inną podkarpacką spółką Autosan, o współpracy przy tworzeniu wspólnej oferty sprzedaży autobusów dla komunikacji miejskiej i międzymiastowej, napędzanych sprężonym i ciekłym gazem ziemnym. Przewiduje ona stworzenie kompleksowej oferty autobusów na gaz, a także zapewnienie dla ich użytkowników niezbędnej infrastruktury oraz dostaw paliwa CNG i LNG.
W październiku Rzeszów kupił od Autosana 12 autobusów SANCITY 12LF CNG, które miały swoją premierę na ubiegłorocznych targach TRANSEXPO w Kielcach. Pojazd przeszedł wcześniej pomyślnie testy eksploatacyjne i zebrał pochlebne opinie użytkowników. Posiada 28 miejsc siedzących i 66 stojących, jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.
PGNiG i użytkownicy ekologicznych pojazdów liczą, że w ich popularyzacji pomoże wsparcie ze strony państwa. Niedawno Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie od 1 stycznia zerowej stawki akcyzowej na CNG, która ma zachęcić przewoźników do zastępowania starych autobusów na olej nowymi pojazdami gazowymi. Decyzja, wpisująca się w rządowe plany poprawy jakości powietrza w kraju, może sprawić, że paliwo to stanie się niebawem jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją dla sektora komunikacyjnego i komunalnego w Polsce.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.