Studium transportowe na potrzeby powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii powstanie do końca 2019 r. Od połowy września ruszą badania ankietowe, które zbierając część potrzebnych danych, obejmą m.in. blisko 20 tys. gospodarstw domowych.
Studium ma ujmować wszystkie elementy związane z perspektywą rozwoju centralnej części woj. śląskiego - w kontekście m.in. transportu, infrastruktury drogowej czy zrównoważonej mobilności miejskiej. Opracowanie ma ułatwić samorządom metropolii planowanie i wzmacnianie dotychczasowych działań w zakresie usprawnienia i integracji komunikacji, poprawy bezpieczeństwa czy zmniejszenia zanieczyszczeń.
Związek metropolitalny pod nazwą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstał 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzeszy 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób.
Studium transportowe dla powstającej metropolii zamówił Związek Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego - organizacja utworzona m.in. dla koordynacji środków unijnych z wykorzystaniem mechanizmu tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (zarządza w tym kontekście ponad miliardem złotych).
Prace nad dokumentem rozpoczęły się jeszcze przed formalnym utworzeniem metropolii. Jak poinformował PAP Adam Dziugieł ze Związku Subregionu Centralnego, z wybranym wykonawcą - konsorcjum firm z sopocką spółką PBS na czele - prowadzone są obecnie końcowe ustalenia nt. badań ankietowych dotyczących podróży mieszkańców po regionie, jakie na potrzeby studium będą prowadzone od 19 września do 18 listopada br.
Badania te - z udziałem ankieterów - mają odbyć się w blisko 20 tys. wylosowanych gospodarstwach domowych. Dodatkowe będą prowadzone w centrach handlowych, na parkingach wielkopowierzchniowych czy też na przystankach komunikacji miejskiej oraz kolejowej.
Aby ankieterom udało się pozyskać jak najwięcej informacji, badania poprzedzi rozpoczynana z początkiem września akcja informacyjno-promocyjna, która obejmie m.in. banery reklamowe, reklamę mobilną, ulotki, ogłoszenia, plakaty w środkach komunikacji oraz stronę internetową (gdzie również będzie można wypełnić ankietę).
Inicjatorzy przedsięwzięcia chcą w ten sposób uprzedzić mieszkańców, aby ci - spotykając ankieterów - nie mieli obaw, że chodzi np. o wyłudzanie informacji. Ankieterzy będą bowiem pytali m.in. o informacje wrażliwe, np. kto, kiedy wychodzi i wraca do domu, aby móc potem szczegółowo zobrazować podróże w regionie.
Po zakończeniu badań wykonawca będzie gromadził i opracowywał dane. Wiosną 2018 r. rozpocznie się kolejna część diagnostyczna: pomiary ruchu, weryfikacja przepływów pojazdów w wybranych miejscach pomiarowych. Po opracowaniu tych wyników, od czerwca 2018 r. rozpocznie się tworzenie komputerowych modeli ruchu.
Potem powstać mają modele prognostyczne oraz analizy ruchu. Te prace scenariuszowe mają ułatwić pokazanie przyszłości transportu w regionie i zaproponowanie pod tym kątem optymalnych rozwiązań czy inwestycji. Na koniec powstać ma plan mobilności miejskiej, a złożone w całość opracowanie będzie jeszcze konsultowane społecznie. Cały dokument ma być gotowy do końca 2018.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.