PGNiG Obrót Detaliczny oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach podpisały w środę (26 kwietnia) porozumienie ws. dostaw gazu CNG pod kątem unijnego projektu, dzięki któremu tyska spółka chce m.in. praktycznie całą swoją flotę ponad 120 autobusów zasilać tym paliwem.
Jak podał w środę prezes PKM Tychy Andrzej Kowol, firma obecnie kupuje od PGNiG blisko 3 mln m sześc. gazu CNG rocznie i według prezesa PGNiG OD Henryka Muchy jest obecnie największym klientem tego paliwa. Po zakupie ok. 60 nowych pojazdów na CNG tyski przewoźnik zamierza kupować od PGNiG ponad 4,2 mln m sześc. gazu rocznie.
Porozumienie o dalszej współpracy, która umożliwi m.in. zakup nowego taboru gazowego, prezesi obu firm podpisali w środę, podczas Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu. Szef PKM Tychy akcentował, że spółka jeździ na alternatywnym paliwie gazowym już od ok. 20 lat i dzięki doświadczeniom oraz współpracy z PGNiG postrzega CNG jako paliwo ekologiczne i konkurencyjne cenowo.
- Planujemy teraz rozbudowę naszej floty, która obecnie liczy już 75 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, a w perspektywie 2020 r. przy wsparciu środków unijnych planujemy zakup 61 autobusów gazowych, w tym 10 mikrobusów. Jestem zwolennikiem paliwa gazowego; obecnie - uważam - to jedyna szybka i ekologiczna droga, by dojść potem do jeszcze bardziej ekologicznego napędu elektrycznego - mówił Kowol.
- Napęd gazowy jest dziś nie tylko sprawdzony, ale daje wymierne efekty dla środowiska naturalnego. W spalinach silnika zasilanego CNG jest 70-90 proc. mniej toksycznych substancji niż silnika zasilanego paliwem tradycyjnym. Jednocześnie paliwo gazowe w ramach naszej umowy z PGNiG jest konkurencyjne dla tradycyjnych paliw, a to ważne dla przewoźników - dodał prezes tyskiego PKM.
Prezes PGNiG OD zaznaczył, że Tychy, dysponując ok. 2020 r. flotą ok. 120-130 autobusów zasilanych CNG i korzystając już od lat z trolejbusów, będą pod względem komunikacji publicznej najbardziej ekologicznym miastem w Polsce. - Absolutnie kibicujemy elektromobilności, ale stawiamy na gazomobilność - to dzisiaj dojrzała technologia i know-how, który posiadamy. Zapraszamy więc do współpracy i służymy wsparciem - zadeklarował Mucha.
Według dyrektora departamentu CNG i LNG w PGNiG OD Adama Simonowicza środowe porozumienie z tyskim przewoźnikiem pokazuje, że ekologii może towarzyszyć ekonomia. - Jesteśmy w przededniu regulacji, nad którymi trwają prace w Unii Europejskiej, w naszym kraju, dotyczących wsparcia całego sektora paliw alternatywnych. () Pokazujemy, że i bez tego wsparcia paliwa alternatywne mogą być opłacalne dla wszystkich stron transakcji - wskazał Simonowicz.
Szacowany na ponad 170 mln zł tyski projekt dotyczący komunikacji publicznej, m.in. taboru gazowego, koordynuje tamtejszy samorząd. Wniosek o ponad 100 mln zł dofinansowania na ten cel z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trafił z końcem grudnia ub. roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W środę prezes Kowol powiedział PAP, że obecnie weryfikowane jest złożone przez miasto studium wykonalności projektu. Po jego akceptacji, spodziewanej na przełom maja i czerwca, samorząd podpisze z PKM umowę realizacyjną. Od drugiej połowy br. PKM będzie chciał ogłaszać przetargi na część infrastrukturalną przedsięwzięcia (ma już m.in. pozwolenie na budowę), a także na część taborową (obecnie przygotowuje specyfikację wieloczęściowego przetargu).
Cały tyski projekt obejmuje m.in. zakup 51 nowych autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów (również na CNG), trzech trolejbusów, dwóch elektrobusów, dwóch pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego i jednego pojazdu pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej, a także gruntowną przebudowę zaplecza istniejącej od 1976 r. i dotąd nieremontowanej zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.