W maju ruszy budowa trzeciego, liczącego prawie 1,5 km, odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej, czyli drogowego połączenia Autostrady A4 z Drogową Trasą Średnicową (DTŚ). W czwartek (20 kwietnia) lokalne władze podpisały umowę z wykonawcą tej wartej 48 mln zł inwestycji - podał magistrat.
Drogowcy będą mieli 20 miesięcy na realizację zadania. Koszty inwestycji w prawie 85 proc. pokryje unijne dofinansowanie. Po zakończeniu budowy tego odcinka trasa N-S będzie zrealizowana już w dwóch trzecich.
Prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic przypomniała, że dalsza budowa trasy N-S to największa tegoroczna miejska inwestycja, ale niejedyna dotycząca budowy i przebudowy dróg.
- Obecnie trwa przebudowa torowiska przy ul. Niedurnego, a lada dzień rozpocznie się przebudowa ul. Górnośląskiej. Przed nami jeszcze modernizacja ul. Piastowskiej. Z tego powodu kierowcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w poruszaniu się po niektórych częściach miasta, ale musimy pamiętać, że wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy - powiedziała.
Podpisana właśnie umowa dotyczy budowy odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota. Inwestycję zrealizuje firma Drogopol, a kosztować będzie ona ponad 48 mln zł. Jak powiedział wiceprezydent miasta Krzysztof Mejer, oprócz samej trasy roboty drogowe obejmą też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego.
- Wybudowany zostanie również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Odwodnienie zapewni z kolei sieć kanalizacji deszczowej - dodał Mejer.
Inwestycja obejmie również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonanie barier ochronnych oraz oznakowania pionowego i poziomego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Przebudowane zostaną też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidują z planowaną budową.
Prace budowlane powinny rozpocząć się już w maju i będą realizowane na całej długości odcinka.
- Z uwagi na budowę wiaduktu i wykonanie połączenia z ul. Kokota, która będzie przebudowywana na odcinku aż 400 m, kierowcy w tym rejonie mogą napotkać utrudnienia. Już w maju wprowadzona zostanie tam tymczasowa organizacja ruchu - poinformował zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów w Rudzie Śląskiej Mariusz Pol.
Nietypową częścią budowy tego odcinka trasy będzie przeniesienie o 20 metrów na północ kolidującego z jej przebiegiem schronu pozorno-bojowego.
- To mała kapsuła, właściwie dla dwóch osób, z murem sugerującym, że jest to duży schron bojowy, stąd nazwa - wyjaśnił miejski konserwator zabytków dr Łukasz Urbańczyk.
Dotąd w Rudzie Śląskiej zrealizowano dwa odcinki trasy N-S o długości ok. 2 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do DTŚ, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowę dofinansowano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Kolejny odcinek oddano w sierpniu ubiegłego roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli.
Drugi etap budowy trasy N-S oraz odcinek, na którego realizację podpisano w czwartek umowę, objęte zostały unijnym dofinansowaniem, które wyniosło prawie 85 proc. wartości tych inwestycji. Ogółem to ok. 90 mln zł.
- Dzięki temu od początku budowy tego odcinka drogi możemy na bieżąco finansować ją ze środków zewnętrznych - podkreśliła Dziedzic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.