Ponad 180 mln zł zysku netto wypracowała za ub. rok spółka Stalexport Autostrady - właściciel spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), koncesjonariusza płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków. Od marca spółka SAM podniosła opłaty za przejazd większym pojazdom. Jak poinformowała w piątek (3 marca) grupa Stalexport Autostrady, kluczową częścią przychodów grupy były opłaty pobierane przez SAM za przejazd A4 Katowice-Kraków - przychody z tego tytułu wyniosły 288,4 mln zł.
Zgodnie komunikatem grupy, w maju ub. roku spółka SAM wypłaciła 86 mln zł dywidendy na rzecz swojego jedynego akcjonariusza, zarejestrowanej w Luksemburgu spółki Stalexport Autoroute S.a r.l. W grudniu natomiast SAM wypłaciła swojemu akcjonariuszowi zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy - 85 mln zł.
Kwoty te z kolei zostały wypłacone w ramach dywidendy zaliczkowej za 2016 r. jedynemu właścicielowi Stalexportu Autoroute S.a r.l. - spółce Stalexport Autostrady. Wypłaty te pozwoliły na uzyskanie zysku netto przez spółkę Stalexport Autostrady w wysokości 180,7 mln zł.
Cała grupa Stalexport Autostrady osiągnęła natomiast przychody wynoszące 292,9 mln zł oraz zysk netto 165,3 mln zł (o ponad 38 proc. więcej w stosunku do 2015 r.). EBITDA grupy, czyli zysk przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków i amortyzacji, to ok. 245,4 mln zł.
"Znaczna poprawa przychodów grupy kapitałowej, w porównaniu z 2015 r., jest efektem m.in. wzrostu poziomu ruchu (na autostradzie A4 Katowice-Kraków) o ponad 10 proc., czyli do ponad 40 tys. pojazdów na dobę. Wzrost ten dotyczy zarówno samochodów osobowych (10,2 proc.), jak i ciężarowych (10,5 proc.)" - wskazano w piątkowym komunikacie grupy.
Grupa przypomniała w piątek m.in., że koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków w ub. roku wdrożył nowe sposoby wnoszenia opłat za przejazd - karty zbliżeniowe kartA4 oraz elektroniczny system poboru opłat A4Go. Do końca 2016 r. użytkownikom autostrady wydano blisko 7 tys. urządzeń pokładowych elektronicznego poboru opłat.
W ub. roku prowadzono również rozbudowę dwóch węzłów autostradowych - Mysłowice (oddany do użytku w listopadzie ub. roku) oraz Rudno. Modernizowano też odwodnienie autostrady oraz wymieniano nawierzchnię, przy zachowaniu dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku jazdy.
Cytowany w piątkowym komunikacie prezes spółek Stalexport Autostrady oraz SAM Emil Wąsacz zapowiedział kontynuację prac związanych z odwodnieniem autostrady i wymianą nawierzchni. Zasygnalizował też plany budowy ekranów akustycznych, modernizacji obiektów mostowych, wymiany nawierzchni na dwóch węzłach oraz inwestycję związaną z systemem zarządzania ruchem.
"Jesteśmy zainteresowani poszerzaniem działalności autostradowej o nowe przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Bierzemy pod uwagę także zaangażowanie kapitałowe w istniejące projekty koncesyjne, o ile pojawi się taka możliwość" - podkreślił Wąsacz.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.