Wartość całkowita pięciu podpisanych we wtorek (20 grudnia) umów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ponad 1 mld zł, przy czym dofinansowanie z UE wyniesie 710 mln zł - poinformował we wtorek wiceminister rozwoju Witold Słowik.
We wtorek w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podpisano umowy o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POOIiŚ) dla pięciu różnych projektów z dziedziny transportu.
- Te 5 umów domyka pewien okres bardzo intensywnej pracy Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Infrastruktury, innych ministerstw oraz naszych beneficjentów zaangażowanych w proces przygotowania dokumentacji do oceny, który mamy nadzieję będzie się przeradzał w tej chwili w proces podpisywana kolejnych kontraktów z wykonawcami - powiedział dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) Przemysław Gorgol.
Wiceminister rozwoju Witold Słowik wskazał, że wartość całkowita pięciu projektów to ponad 1 mld zł, a dofinansowanie UE - 710 mln zł.
- Wszystkie projekty dotyczą sektora transportu, ale charakter poszczególnych przedsięwzięć jest różny - podkreślił. Dodał, że to pokazuje, jak różnorodne działania mogą otrzymać dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko.
- W ramach przyspieszania wdrażania funduszy unijnych, które zostały przyjęte w formie oficjalnego dokumentu przez Radę Ministrów w lutym tego roku, planowaliśmy kontraktację w tym roku w ramach POIiŚ w wys. 16,5 mld zł - przypomniał Słowik.
Dodał, że wliczając w to umowy podpisane we wtorek, Polska podpisała już umowy o wartości 28,2 mld zł. Całościowa wartość uruchomionych inwestycji jest prawie dwukrotnie większa - zauważył.
- Widać, że plan został zrealizowany w sposób przekraczający kilkadziesiąt procent - podkreślił.
Największą umową podpisaną we wtorek, jest projekt PKP Polskich Linii Kolejowych, który zakłada modernizację 24 km linii Warszawa Wschodnia - Otwock. Wartość przedsięwzięcia to ponad 630 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 363 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w latach 2018-2022.
Jest to część projektu polegającego na modernizacji całej linii kolejowej Warszawa - Lublin. Dzięki przeprowadzonym pracom pociągi osobowe pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas przejazdu składów międzyregionalnych na trasie Warszawa Wschodnia - Lublin o ok. 37 minut - do 95 minut.
Korzyści odniosą również pasażerowie połączeń regionalnych. Pomimo dwóch dodatkowych przystanków, Warszawa Wiatraczna oraz Lublin Czuby, czas przejazdu w relacji Warszawa Wschodnia - Dęblin skróci się o 29 minut, a pomiędzy Dęblinem a Lublinem - o 16 minut.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.