77 autobusów przegubowych z silnikami spełniającymi najwyższą europejską normę emisji spalin Euro 6 dostarczy MPK w Krakowie firma Solaris Bus&Coach SA w konsorcjum z PKO Leasing SA. Cena pojazdów to 120,8 mln zł netto.
Jak poinformował rzecznik MPK Marek Gancarczyk, w przetargu na dostawę w formie leasingu finansowego 77 autobusów przegubowych o długości 18 m oferty złożyło dwóch producentów, z których oferta jednego - EvoBus Polska i PeKaO Leasing została odrzucona. Oferent nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i skierował sprawę do Krajowej Izby Odwoławczej - ta jego odwołanie odrzuciła.
Według zapowiedzi przewoźnika po uprawomocnieniu się decyzji KIO zostanie podpisana umowa z konsorcjum Solaris Bus&Coach i PKO Leasing. Od tego momentu producent będzie miał siedem miesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa.
Nowe niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, automaty biletowe i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.
Pozyskanie autobusów przegubowych, to kolejne duże zamówienie realizowane przez krakowskiego przewoźnika. W tym roku sfinalizował on duży program inwestycyjny dotyczący zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych - ponad 115,7 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Wszystkie pojazdy z tej puli dostarczają krajowi producenci: Solaris Bus&Coach - 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów, 12 pojazdów hybrydowych o długości 18 metrów oraz 20 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów oraz Autosan - 15 krótkich autobusów spalinowych o długości 9 metrów.
Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński informował wcześniej, że zaplanowana wymiana taboru zbliża przewoźnika do osiągnięcia w 2017 r. celu strategicznego, jakim jest posiadanie 80 proc. autobusów spełniających wysokie normy emisyjne Euro 5 i 6 oraz bezemisyjnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Studencie, powinieneś wiedzieć że emisje z transportu to tylko niewielka część zanieczyszczeń. O wiele bardziej szkodliwe są spaliny z pieców, i walka z nimi jest niezbędna. Dobrze że solaris produkuje w Polsce, ale to firma coraz bardziej niemiecka. I wszystkie istotne części autobusu są importowane.
Brawo, i tędy droga Krakowie :) Nie ustawą, nie zakazami palenia, ale działaniami i likwidowaniem emisji wynikającej z transportu. I jeszcze serce rośnie jak polskie firmy produkują tak dobre autobusy i jeszcze Kraków je zamawia. Good job!
Autobus to najlepszy środek transportu.