Od 13 grudnia pociągi osobowe powracające na zrewitalizowaną linię kolejową Rybnik-Chałupki mają pokonywać tę liczącą 32 km trasę z w 40 minut. Część pociągów Kolei Śląskich będzie tamtędy jeździła obsługując nowe połączenie Katowice-Bohumin.
Jak poinformował w poniedziałek (30 listopada) Jacek Karniewski z biura prasowego zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK, prace torowe na tej remontowanej od sierpnia ub. roku linii zostały już zakończone. Na końcowym etapie jest montaż sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Chodzi o część ważnego połączenia kolejowego Katowic przez Rybnik i Wodzisław Śląski z granicą państwa w Chałupkach i dalej - z Bohuminem, Ostrawą i czeską siecią kolejową.
Przed remontem pociągi osobowe między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim jeździły z prędkością 20-40 km/h (12 km w ok. 19 minut). W grudniu 2012 r., wraz z przejęciem połączeń kolejowych w regionie przez Koleje Śląskie, zrezygnowano z uruchamiania pociągów między Wodzisławiem a Chałupkami. Powodem był katastrofalny stan infrastruktury - bardzo wolno jeżdżące pociągi nie miały pasażerów.
We wrześniu 2012 r. inwestycja, o którą od lat apelowały m.in. lokalne samorządy, zyskała unijne wsparcie. Warty 159,7 mln zł netto projekt przewidujący 98 mln zł dofinansowania z UE trafił wówczas na listę podstawową programu Infrastruktura i Środowisko. Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie remontu PLK ogłosiły w październiku ub. roku.
W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum z liderem - polskim oddziałem hiszpańskiej firmy Rubau oraz firmami Construcciones Rubau i Rover Alcisa. Wartą 143,5 mln zł netto umowę przedstawiciele PKP PLK i wykonawcy podpisali 30 lipca ub. roku. Obecnie PLK podaje, że cała inwestycja miała wartość 178,6 mln zł (brutto) przy dofinansowaniu 113 mln zł.
Rewitalizacja połączenia Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki objęła m.in. kompleksową wymianę torowisk na całej trasie (łącznie 30 km linii kolejowych nr 140 i 158), wymianę 43 rozjazdów, przebudowę 13 peronów i przystosowanie ich dla potrzeb osób niepełnosprawnych na trzech stacjach i sześciu przystankach; modernizację 24 przejazdów kolejowych, remont obiektów inżynieryjnych, częściową przebudowę sieci trakcyjnej, a także modernizację urządzeń sterowania ruchem i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów.
We wchodzącym w życie 13 grudnia nowym rozkładzie jazdy wydłużona została relacja obsługiwanej przez Koleje Śląskie linii S71, dzięki czemu pociągi KŚ zamiast tylko do Wodzisławia będą kursowały do Chałupek, a wybrane z nich do Bohumina. Rozkład jazdy na odcinku Rybnik-Chałupki zakłada 6 par pociągów w dni robocze i 4 pary w dni wolne od pracy.
Wjazd pociągów Kolei Śląskich do Bohumina to efekt podpisanego w październiku br. porozumienia tego samorządowego przewoźnika z Kolejami Czeskimi (Česk, Dráhy). Według podawanych wówczas informacji bezpośrednio z Katowic do Bohumina pojadą dwa pociągi KŚ: o godz. 9.54 i 14.24 i dwa kolejne z Raciborza: 7.53 i 13:40. Kolejne cztery pociągi zapewnią powrót do Raciborza i Katowic.
Połączenie z Bohuminem da woj. śląskiemu skomunikowanie z czeską siecią kolejową, w tym m.in. często jeżdżącymi i szybkimi pociągami do Pragi. W niektórych przypadkach - na podstawie biletów sieciowych imiennych KŚ lub biletów Silesia Weekend - będzie można za darmo podróżować dalej na terenie całego czeskiego województwa morawsko-śląskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.