Prace przy budowie drugiego odcinka trasy N-S idą pełną parą. Zakończono już roboty przy przebudowie sieci kanalizacyjnej, wodociągowej i ciepłowniczej. Obecnie trwa budowa wiaduktu drogowego, a niebawem rozpoczną się prace związane z podbudową drogi oraz montażem specjalnych czujników rejestrujących wpływ eksploatacji górniczej.
Realizacja wartej 50 mln zł inwestycji zakończyć się ma do czerwca 2017 r.
- Obserwując teren budowy jestem pod dużym wrażeniem efektów dotychczasowych prac. Teraz pozostaje mieć nadzieję, że pogoda drogowcom nadal będzie sprzyjać i będzie miało to przełożenie na dalszy postęp robót - podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.
Od połowy czerwca, kiedy to wykonawcy - Przedsiębiorstwu Budowy Dróg "DROGOPOL-ZW" sp. z o.o. z Katowic - przekazany został plac budowy, oprócz wyznaczenia trasy, usunięcia z jej przebiegu drzew i krzewów udało się wykonać większość prac związanych z przebudową sieci kanalizacyjnej, wodociągowej i ciepłowniczej.
- Wszystko idzie zgodnie z planem, a w zakresie realizacji niektórych z zadań możemy powiedzieć, że wyprzedzamy nawet harmonogram robót - ocenia Stanisław Waszkiewicz, prezes grupy Drogopol.
Zaawansowane są również prace przy budowie wiaduktu drogowego w rejonie ul. Bukowej. Obecnie trwa tam montaż 48 dźwigarów. W rejonie ul. ks. Niedzieli budowane są natomiast dwa przepusty, jeden z nich będzie służył jako przejście dla płazów. W najbliższych dniach rozpoczną się prace przy budowie podbudowy drogi, natomiast jeszcze w październiku rozpocznie się instalacja specjalnych czujników, które monitorować będą stan drogi pod kątem wpływu eksploatacji górniczej.
- Przekazywane przez nie dane o przemieszczeniach i naprężeniach pozwolą szybko reagować na niebezpieczeństwo uszkodzeń drogi - mówi Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów Urzędu Miasta.
Budowa II etapu trasy N-S zgodnie z umową zakończyć się ma w czerwcu 2017 r. Obejmuje on odcinek trasy od ul. 1 Maja do ul. Bukowej, gdzie powstanie dwupoziomowy węzeł z tą ulicą. Ponadto ulica Bukowa, obecnie ślepa, zostanie przedłużona aż do połączenia z ul. ks. Niedzieli. Połączenie to znacząco usprawni ruch w mieście, ułatwiając dojazd ze wschodnich dzielnic w kierunku Zabrza i Gliwic.
Dzięki realizacji inwestycji oraz połączeniu jej z dotychczasowym odcinkiem trasy N-S, który kończy się przy ul. 1 Maja, trasa N-S wydłuży się o ponad kilometr. Podobnie jak w przypadku gotowego już odcinka trasy N-S, tak i w ramach realizacji kolejnego etapu wykonane zostaną dwie jezdnie o szerokości 7 m każda, umożliwiające poprowadzenie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Łącznie podczas budowy tego odcinka powstanie prawie 3,2 km dróg - oprócz samej trasy także ul. Nowobukowa oraz węzeł dwupoziomowy wraz z łącznicami. Ważnym elementem inwestycji będą ścieżki rowerowe. Powstaną one zarówno wzdłuż samej trasy N-S, jak i przedłużenia ul. Bukowej. W ten sposób przybędzie w mieście ok. 3 km tras dla rowerzystów.
Budowa trasy N-S to najważniejsze przedsięwzięcie drogowe Rudy Śląskiej, realizacja drugiego etapu to koszt ok. 50 mln zł.
- Choć budowę II etapu zaczęliśmy realizować z własnych środków, to dzięki temu, że zadanie to wpisane jest na listę kluczowych projektów, które mają być finansowane ze środków unijnych, pieniądze wydane na budowę trasy N-S wrócą do budżetu miasta - podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.
Docelowo trasa N-S połączyć ma Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Inwestycja ma być realizowana etapami. Pierwszy z nich został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.