Polskie firmy m.in. z branży górniczej, kosmetycznej i spożywczej rozpoczęły misję gospodarczą w Azji Południowo-Wschodniej. W najbliższych dniach w Malezji, Indonezji i Wietnamie spotkają się z przedstawicielami azjatyckiego biznesu. Wezmą także udział w targach i konferencjach.
- Podejmujemy intensywne działania w obszarze współpracy gospodarczej na nowych kierunkach. Azja Południowo-Wschodnia jest dla naszych przedsiębiorców terenem bardzo odległym. Do tej pory otwieraliśmy się przede wszystkim na Azję Środkową. Dużym skokiem dla naszych przedsiębiorców było wejście na rynek chiński. Mamy dobre kontakty z Japonią, aczkolwiek nie są to kontakty stricte handlowe, bardziej inwestycyjne - powiedziała wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik.
Jak dodała, w ostatnich latach szczególnie aktywnie w regionie Azji Południowo-Wschodniej są USA i Chiny. - Uważam, że Polska jest dobrym partnerem dla dywersyfikacji handlu w tych krajach. Będziemy chcieli zaprezentować tam całą gamę produktów mechanicznych, zarówno urządzeń, jak i specjalistycznego sprzętu. Zaprezentujemy tam też nasze produkty chemiczne i oczywiście żywność - zaznaczyła.
Organizatorem misji jest Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Przewodniczy jej wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska. W misji biorą udział przedstawiciele polskiego biznesu m.in. z sektorów: spożywczego (mleczarski, drobiowy, handel kawą i alkoholami, piwowarski), górniczego oraz kosmetycznego.
Podczas misji odbędą się trzy konferencje "Made in Poland: cooperation opportunities for companies": w Hanoi (14 kwietnia), Dżakarcie (16 kwietnia) oraz Kuala Lumpur (22 kwietnia). Przedsiębiorcy będą nawiązywać relacje biznesowe z przedstawicielami azjatyckiego biznesu. Będą tam także polskie firmy, które już współpracują z tym regionem, np. mają certyfikaty eksportowe do Wietnamu, czy sprowadzają z Wietnamu kawę do Polski, a teraz chcą zdywersyfikować działalność i eksportować tam polskie alkohole. Na każdej z konferencji spodziewanych się około 60-80 lokalnych przedsiębiorców, izb handlowych i instytucji związanych z biznesem.
Dodatkowo polskie firmy wezmą udział w targach VietnamExpo w Hanoi oraz Food and Hotel Indonesia w Dżakarcie. W obu tych krajach podczas targów zorganizowano polskie stoiska narodowe.
W ramach misji odbędą się też szkolenia z miejscowymi ekspertami i przedstawicielami polskich placówek dyplomatycznych na temat warunków wejścia na lokalne rynki, spotkania z izbami przedsiębiorców czy wizyty studyjne, aby poznać specyfikę handlu produktami eksportowymi na danym rynku.
Obecnie roczna wartość polsko-indonezyjskiej wymiany handlowej wynosi zaledwie 850 mln dolarów, w tym nadwyżka Indonezji to ponad 300 mln dolarów. W ostatnich latach Indonezja importowała z Polski głównie produkty przemysłu chemicznego, maszyny czy produkty pochodzenia zwierzęcego, m.in. nabiał. Z kolei Polska sprowadzała maszyny, wyroby przemysłu chemicznego, wyroby przemysłu lekkiego i artykuły rolno-spożywcze.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.