Jakie obciążenia podatkowe i w jakiej wysokości ciążą na koncernie gazowo-naftowym PGNiG? Informujemy, że w przypadku PGNiG w związku z prowadzoną działalnością w zakresie wydobycia i sprzedaży węglowodorów płacone są następujące podatki: CIT, VAT, akcyza, podatek od nieruchomości. Dodatkowym obciążeniem są opłaty eksploatacyjne - syntetycznie i ogólnie - odpowiedziała TG Dorota Gajewska, dyrektor-rzecznik prasowy spółki.
- Oprócz wymienionych powyżej danin, od 1 stycznia 2016 r. będzie obowiązywać ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym oraz wprowadzone do ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin zapisy dotyczące opodatkowania wydobycia gazu i ropy.
Jakkolwiek w związku z wprowadzeniem wyżej wymienionych przepisów od 1 stycznia 2016 r. będą na PGNiG ciążyć obowiązki ewidencyjne i sprawozdawcze, to zapłata SPW (specjalnego podatku węglowodorowego - przyp. TG), jak i podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej została przepisami przejściowymi odroczona do dnia 1 stycznia 2020 r. W związku z tym podatki te nie będą miały wpływu na wysokość obciążeń fiskalnych PGNiG w najbliższej przyszłości - informuje rzeczniczka PGNiG.
Podatki ściśle tajne
Ile PGNiG wpłaca do budżetu państwa, tytułem zobowiązań fiskalnych?
- Żadnym mediom spółka nie podała, nie podaje i nie poda wysokości płaconych podatków i jest to wewnętrzna sprawa spółki - odpowiada pani rzecznik na prośbę TG o sprecyzowanie tych wielkości, dodając, że wszelkie informacje finansowe, których konieczność publikacji reguluje prawo - PGNIG - jako spółka giełdowa - publikuje w raportach rocznych.
Raportu za rok 2014 na stronie internetowe PGNiG (jeszcze) nie ma. 5 marca spółka podała, że przychody ze sprzedaży sięgnęły 11,5 mld zł wobec 10,22 mld zł zakładanych przez rynek.
Przychody grupy w minionym roku wzrosły do 34,3 mld zł z 32 mld zł rok wcześniej. W IV kwartale 2014 r. grupa PGNiG zanotowała 688 mln zł zysku netto. W ostatnim z publikowanych raportów za rok 2013 nie znajdziemy danych obrazujących obciążenia podatkowe spółki. Gdyby takowe były, to przecież rzeczniczka podawałaby je mediom.
Nie wszystko jednak da się uczynić poufnym z uwagi na to, że jest się notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych. Na stronie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych podano informację o największych płatnikach CIT (Corporate Income Tax - podatek dochodowy od osób prawnych). W 2013 r. PGNiG znalazło się na 3. miejscu największych płatników CIT. Wspomógł budżet kwotą 789 mln zł. (lider zestawienia - KGHM odprowadził ponad miliard złotych). Należy założyć, że CIT za 2014 r. będzie jeszcze wyższy, bo grupa kapitałowa PGNiG osiągnęła ponad 2,8 mld zł zysku netto, czyli o 47 proc. więcej niż w 2013 r.
Opłata eksploatacyjna dla posiadacz koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża to iloczyn jej stawki oraz ilości kopaliny, wydobytej ze złoża bilansowego i pozabilansowego, w okresie rozliczeniowym. Stawka opłaty eksploatacyjnej wynosi 50 proc. w przypadku kopaliny towarzyszącej oraz kopaliny współwystępującej wydobytej ze złoża węglowodorów. A oto niektóre ze stawek opłat dla przedsiębiorstw wydobywających ropę naftową i gaz ziemny:
• gaz ziemny wysokometanowy - 1000 m sześc. - 6,38 zł (od 2020 r. 24 zł),
• gaz ziemny pozostały - 1000 m sześc. - 5,31 zł,
• ropa naftowa - tona - 37,73 zł (od 2020 r. - 60 zł).
Dla porównania: opłata w przypadku wydobycia węgla kamiennego wynosi 2,31 zł. W 2014 r. PGNiG wydobyło 1,2 mln t ropy i 4,5 mld m sześc. gazu.
Co po roku 2020?
Jak podkreśliła Dorota Gajewska od 2016 r. będą obowiązywały ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym i podatku od wydobycia niektórych kopalin. Płacić je trzeba będzie dopiero od 2020 r.
To jeszcze kilka lat prolongaty. Ale już teraz opinie o tym, co wówczas się stanie, nie są zbyt optymistyczne i budujące. Ustawę o SPW Sejm uchwalił w lipcu 2014 r. SPW będzie pobierany od 2020 r. i ma wynieść od 0 do 25 proc. Stawka ma zależeć od relacji przychodów do wydatków.
Wysokość podatku od kopalin, rozszerzonego na gaz i ropę, będzie zależało od rodzaju złoża. W przypadku gazu konwencjonalnego wyniesie 3 proc. wartości wydobytego surowca, a gazu łupkowego - 1,5 proc. Dla ropy naftowej konwencjonalnej i z łupków stawki mają wynieść odpowiednio 6 proc. i 3 proc. Gdy procedowano te ustawy, PGNiG wyraziło Senatowi swoją opinię o skutkach wprowadzenia nowych rozwiązań dla działalności spółki. Czytamy w niej m.in.:
"Analizy finansowe przygotowane przez PGNiG wskazują, że począwszy od 2016 r., średni poziom obciążeń fiskalnych dla PGNiG wzrośnie ws stosunku do obecnego modelu o ponad 1,2 miliarda zł rocznie (...) W konsekwencji dodatkowe obciążenia podatkowe obniżyłyby zysk netto GK PGNiG o ponad 50%, a wynik operacyjny segmentu Poszukiwań i Wydobycia o blisko 90% (...)".
70 proc. tego dodatkowego 1,2 mld zł przypadnie na SPW. Reszta to podatek od wydobycia niektórych kopalin.
Ministerstwo Finansów szacuje, że w latach 2020-2029 do budżetu może wpłynąć z tytułu podatku od wydobycia gazu ziemnego, ropy naftowej i SPW od 10 do 16,1 mld zł.
- Wszystko to idzie w kierunku zwiększenia naszej kontrybucji do budżetu - konkludował w czerwcu 2014 r. Mariusz Zawisza, prezes PGNiG.
Podatki odprowadza przedsiębiorstwo, a i tak płaci za nie odbiorca towaru lub usługi. Chyba że podatki będą tak wysokie, że się nie uda zachęcić klienta do kupna towaru. Wtedy też i fiskus będzie miał problem.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.