Wartości polskiego eksportu motoryzacyjnego mogła na koniec 2014 r. osiągnąć ok. 19 mld euro - wynika z szacunków Ministerstwa Gospodarki. Oznacza to wzrost w porównaniu z 2013 r.
W komunikacie resort podał, że w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r., wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 13,92 mld euro, tj. o 0,99 proc. więcej niż w takim samym okresie 2013 r. W całym 2013 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 17,9 mld euro, według szacunków MG w 2014 r. może wynieść ok. 19 mld euro.
Jak informuje resort niezmiennie największym odbiorcą polskich produktów motoryzacyjnych pozostają Niemcy, do których trafiło 31,7 proc. z nich; zdecydowanie mniejsze udziały mają Wielka Brytania i Włochy (odpowiednio 8,9 i 8,7 proc.) oraz Czechy i Francja (odpowiednio 7,4 i 5,6 proc.).
Największy udział w eksporcie polskiej branży motoryzacyjnej utrzymują części i akcesoria motoryzacyjne. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. ich eksport wzrósł do 5,9 mld euro, co stanowi wzrost o 9,6 proc. więcej w stosunku do pierwszych dziewięciu miesięcy 2013 r. Głównym odbiorcą i w tym przypadku pozostają Niemcy (udział 42,8 proc.), Czechy (8,3 proc.), Francja (6 proc.), Wielka Brytania (5,6 proc.) i Włochy (5,2 proc.).
Z danych Ministerstwa Gospodarki wynika też, że w 2014 r. polskie fabryki opuściło w sumie 578 tys. 311 szt. samochodów osobowych i lekkich dostawczych.
"Jest to nieznaczny wzrost produkcji o 0,6 proc. w stosunku do ubiegłego 2013 r. Fiat - z udziałem 54,3 proc. - pozostaje największym w Polsce producentem w grupie samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen - 30,3 proc. i Opel - 15,4 proc." - poinformowano.
Resort przypomniał też, że prowadził rozmowy z przedstawicielami koncernów motoryzacyjnych, co skutkowało inwestycjami w Polsce. 2015 r. to m.in. zapowiedź General Motors o rozszerzeniu w GMMP (General Motors Manufacturing Poland) produkcji modelu Cascada o dwie marki: na rynek USA pod marką Buick i Australii pod marką Holden. GMMP w Gliwicach przejmuje też produkcję pięciodrzwiowej astry IV (produkowanej dotychczas w fabryce w Russelsheim).
W połowie 2015 r. w gliwickiej fabryce Opla ma też ruszyć produkcja modelu Astra piątej generacji (pięciodrzwiowy hatchback). Nakłady inwestycyjne to 95 mln euro.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.