90 nowych i zmodernizowanych peronów oddał w tym roku pasażerom zarządca sieci linii kolejowych - PKP Polskie Linie Kolejowe. Do końca roku ma ich oddać jeszcze ok. 150. Nowe perony ułatwiają poruszanie się m.in. osobom starszym i niepełnosprawnym.
Jak poinformowało PKP PLK, nowe perony powstają w ramach największego w historii polskich kolei programu modernizacji narodowej sieci kolejowej. Tylko w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą na ten cel ponad 7 mld zł. Środki te pozwolą na oddanie do eksploatacji ok. 240 peronów na stacjach i przystankach w całym kraju.
Jak zaznacza PKP PLK, nowe perony są budowane i modernizowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów.
- Wygodę zapewniają nie tylko ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne umożliwiające przemieszczanie się osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, ale także odpowiednia wysokość obiektów ułatwiająca wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Standardowo PKP Polskie Linie Kolejowe instalują elementy oznaczenia, które umożliwiają bezpieczne poruszanie się osobom niedowidzącym. Na wielu peronach montowany jest także monitoring - informuje spółka.
Jak podaje PKP PLK, w ciągu ostatnich kilku tygodni oddano do eksploatacji zmodernizowane obiekty m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi Widzewie, Dąbrowie Górniczej Zębowicach, Dusznikach Zdroju, Strzelcach Opolskich, Fosowskich, Pucku, Władysławowie, Kuźnicy oraz Jastarni.
- Zbudowaliśmy również specjalne pochylnie, które ułatwiają dostanie się na peron osobom starszym, opiekunom z dziećmi w wózkach, rowerzystom oraz osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Z kolei osoby niewidome, dzięki zastosowanej specjalnej nawierzchni, będą mogły rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronu - mówi cytowany w komunikacie kierownik kontraktu z PKP PLK Karol Pyszyński.
W przypadku stacji Łódź Widzew, zostało już zbudowane zadaszenie nad nowym peronem nr 3, trwa jego rozbudowa do budynku dworca. Po zakończeniu modernizacji peronów na stacji Łódź Widzew będą trzy nowe perony nakryte rozległą wiatą oraz dziesięć torów. Na perony ma prowadzić przejście podziemne, które zostanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.
W Grodzisku Mazowieckim PKP PLK oddały do użytku wyremontowaną część tzw. peronu wyspowego. Nowa nawierzchnia została wykonana m.in. z płyt antypoślizgowych. W ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 1 Warszawa - Katowice na liczącym 125 km odcinku Koluszki - Częstochowa większość obiektów zyskała nowe oświetlenie i nagłośnienie oraz elementy małej architektury.
Podwyższono i odnowiono perony także na ośmiu stacjach i przystankach na odcinku linii kolejowej Opole - Fosowskie. Obiekty zyskały także nowe oświetlenie, wiaty i ławki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.