Orlen Asfalt z grupy PKN Orlen, największy eksporter asfaltów z Polski, uruchomił terminal kolejowy w miejscowości Floresti w Rumunii. Spółka planuje dostarczyć w tym roku na rynek rumuński ok. 120 tys. ton asfaltu - poinformował w poniedziałek (2 czerwca) Orlen Asfalt.
"Obiekt powstał z myślą o usprawnieniu przeładunku asfaltu i przyspieszeniu dostaw na linii Polska - Rumunia" - podkreślił w komunikacie Orlen Asfalt. Według spółki, rumuński terminal jest jednym z najnowocześniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Terminal ma trzy zbiorniki przeznaczone do magazynowania asfaltu o łącznej pojemności 5 tys. ton. Jest przystosowany do jednoczesnego rozładunku 6 wagonów kolejowych. Oznacza to, że zdolność rozładunkowa obiektu wynosi 65 ton asfaltu na godzinę.
Obiekt wyposażony jest również w dwie stacje załadunkowe cystern samochodowych o wydajności 100 ton na godzinę.
Budowa terminalu Orlen Asfalt w rumuńskim Floresti rozpoczęła się w sierpniu 2013 r. Inwestycja została zrealizowana przy współpracy z rumuńską spółką Terminal Group. Wszystkie zautomatyzowane systemy zainstalowane na terenie terminalu zostały dostarczone przez niemiecką firmę Benninghoven.
"Budowa terminalu osiągnęła zawrotne tempo. W ciągu zaledwie 10 miesięcy został oddany do użytku jeden z najnowocześniejszych w tej części Europy terminal kolejowy specjalizujący się w przeładunku asfaltu" - zaznaczył cytowany w komunikacie Orlen Asfalt prezes spółki Krzysztof Suszek.
Wyraził jednocześnie przekonanie, że dzięki inwestycji asfalty z Orlen Asfalt trafią "na wszystkie większe przedsięwzięcia drogowe w Rumunii, Bułgarii i Republice Mołdawii".
Orlen Asfalt, który w kwietniu 2013 r. otworzył swój oddział w Bukareszcie, jest jednym z głównych dostawców asfaltów na rynek rumuński. Spółka posiada także swe przedstawicielstwo w Czechach.
W październiku 2012 r. Orlen Asfalt kupił 100 proc. udziałów czeskiej spółki Paramo Asfalt z grupy Unipetrol, w której od 2005 r. udziały ma PKN Orlen. Głównym akcjonariuszem Paramo Asfalt, posiadającym 100 proc. udziałów, była spółka Paramo. W związku ze zmianą właściciela spółka Paramo Asfalt rozpoczęła działalność pod nazwą - Orlen Asfalt Ceska Republika.
Paramo Asfalt działała od początku 2012 r. po wydzieleniu ze struktur Paramo. Odrębny podmiot handlowy powołano do sprzedaży asfaltów produkowanych w czeskich zakładach w Litvinovie i Pardubicach oraz w polskich zakładach: w Płocku i Trzebini.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.