Projekt regionalnego planu transportowego konsultuje samorząd woj. śląskiego. To dokument, który stanie się podstawą dla działania w najbliższych latach publicznego transportu zbiorowego na poziomie województwa.
O trwających do 27 kwietnia konsultacjach poinformowało w środę Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska. Jak przekazał Adam Gajda ze Stowarzyszenia, komunikat o konsultacjach projektu dokumentu znalazł się kilka dni temu na stronach Biuletynu Informacji Publicznej urzędu marszałkowskiego, jednak dotąd "nie odbił się szerokim echem".
- Zapisy tego planu (transportowego - PAP) wpłyną nie tylko na okazjonalne, ale przede wszystkim na codzienne podróże (...) mieszkańców woj. śląskiego. Dlatego bardzo istotne jest staranne dopracowanie jego treści m.in. poprzez przez szerokie konsultacje społeczne - ocenił Gajda. Jak przypomniał, w konsultacjach mogą wziąć udział samorządy, organizacje społeczne, przedsiębiorstwa i osoby prywatne.
Przygotowany projekt dokumentu - prócz diagnozy dotychczasowej sytuacji - określa m.in. planowaną sieć komunikacyjną, planowane zasady organizacji rynku przewozów w regionie, przewidywane finansowanie usług przewozowych; określa też pożądany standard usług przewozowych oraz sposób organizowania informacji pasażerskiej.
W analizie obecnego stanu transportu w województwie autorzy wskazali m.in. na spadek znaczenia kolei. Jako główną przyczynę zdiagnozowali mało atrakcyjną ofertę. Zaznaczyli przy tym, że w kilku przypadkach, gdzie pojawiała się stała i atrakcyjna oferta (wraz z poprawą dostępności przystanków i stacji kolejowych) udział transportu kolejowego znacząco wzrastał.
Autorzy dokumentu oceniają, że m.in. wobec licznych trwających i planowanych remontów sieci kolejowej możliwe stanie się zaoferowanie odpowiedniego standardu przewozów pociągami. Akcentują, że podstawą przywrócenia zaufania do kolei jest ustabilizowanie oferty na co najmniej 2-3 lata. Wówczas - przy poprawie jakości transportu kolejowego i odpowiednich zachętach taryfowych - liczba pasażerów pociągów powinna rosnąć.
Projekt planu wskazuje też, że zwiększeniu roli transportu kolejowego powinno służyć m.in. tworzenie węzłów przesiadkowych w rejonie stacji kolejowych. Dokument przewiduje takie miejsca w Katowicach, Gliwicach, Bytomiu, Zabrzu, Sosnowcu, Mikołowie, Częstochowie, Tarnowskich Górach, Czechowicach-Dziedzicach, Tychach, Rybniku, Bielsku-Białej oraz Wodzisławiu Śląskim.
Jednocześnie w projekcie - po wzięciu pod uwagę różnych okoliczności - napisano, że "w latach 2014-2020 podstawowym działaniem w zakresie transportu użyteczności publicznej jest stabilizacja kolejowej oferty przewozowej i zminimalizowanie odpływu pasażerów z transportu kolejowego". - Dlatego też założono utrzymanie oferty przewozowej w wielkości pracy eksploatacyjnej przypadającej na rok 2014 - dodali autorzy planu.
Na te zapisy w środowej informacji zwrócili uwagę przedstawiciele Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska. Wskazali też, że w planowanej sieci połączeń kolejowych nie znalazły się remontowane obecnie przez spółkę PKP PLK odcinki tras z Częstochowy do Lublińca oraz z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek (w bieżącym rozkładzie jazdy pociągi tam nie kursują). Przypomnieli również, że projekt planu przewiduje możliwość zastępowania pociągów autobusami, jeśli w badaniach okresowych okaże się, że podróżuje nimi 40 lub mniej pasażerów.
Jedną z podstaw przygotowania planu była analiza obecnego stanu transportu. Odbyły się m.in. badania obejmujące ok. 5,2 tys. gospodarstw domowych, w których ankieterzy pytali np. o kierunki podróży, środki lokomocji, ocenę jakości komunikacji czy wydatki na przejazdy. Przeprowadzono też badania pasażerów pociągów i autobusów - ich pytano o ocenę funkcjonowania komunikacji, powód wyboru określonego środka transportu i oczekiwane zmiany.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.