Strategię Rozwoju Systemu Transportu Woj. Śląskiego przyjęli radni woj. śląskiego. Dokument określa m.in. najważniejsze kierunki inwestycji transportowych do 2030 r.; najwięcej konkretnych przedsięwzięć wymienia w transporcie drogowym.
Sejmik Woj. Śląskiego przyjął strategię podczas poniedziałkowej (7 kwietnia) sesji w Bielsku-Białej. Dokument akcentuje m.in., że jego celem "jest stworzenie w woj. śląskim efektywnego systemu transportu, umożliwiającego sprawne przemieszczanie się mieszkańców regionu i przewóz towarów przy zachowaniu wysokiej jakości usług". Mają się do tego przyczynić wymienione w strategii inwestycje (realizację części z nich dokument odnosi do planów rządowych).
Wśród inwestycji drogowych do rozpoczęcia przed 2020 r. jako "planowane" wskazano: budowę autostrady A1 od Pyrzowic do granicy z woj. łódzkim, dokończenie budowy drogi S69 Bielsko Biała-Zwardoń, budowę Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna, budowę Drogi Głównej Południowej Rydułtowy-Pawłowice i budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej z Bielska-Białej do granicy województwa małopolskiego.
Jako "planowane i postulowane" wymieniono budowę trasy S1 na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie-Dąbrowa Górnicza i Mysłowice-Bielsko-Biała, budowę Drogowej Trasy Średnicowej Katowice-Dąbrowa Górnicza/Jaworzno, budowę trasy S11 Katowice-Tarnowskie Góry i dalej, w kierunku Poznania oraz - po 2020 r. - budowę ekspresowej drogi S46, która miałaby łączyć Częstochowę z Opolem i Lublinem.
"Postulowana" w dokumencie - również na okres po 2020 r. - jest budowa obwodnicy autostradowej, która między Katowicami i Gliwicami miałaby odciążać istniejącą autostradę A4. Prócz tego założono m.in. przebudowy i modernizacje dróg wojewódzkich, budowy i modernizacje połączeń autostrad z innymi drogami, a także budowy obwodnic na drogach krajowych i wojewódzkich.
Wśród inwestycji szynowych w strategii wskazano m.in.: kolejowe połączenie do lotniska Katowice w Pyrzowicach nowym śladem od Bytomia przez Piekary Śląskie (w ostatnich tygodniach PKP PLK wycofały się z przygotowań do tej inwestycji na rzecz postulowanego w strategii stworzenia północnej kolejowej obwodnicy regionu Tarnowskie Góry-Pyrzowice-Zawiercie).
Dokument wymienia też postulowane tworzenie szybkiej kolei regionalnej w relacjach: Gliwice-Katowice-Dąbrowa Górnicza-Częstochowa, Katowice-Rybnik-Racibórz/Wodzisław Śląski-Chałupki, Katowice-Tychy-Bieruń-Oświęcim, Katowice-Bielsko-Biała-Żywiec Katowice-Bytom-Tarnowskie Góry-Lubliniec oraz Katowice-Kraków, planowaną budowę kolei dużych prędkości łączącej Katowice z Warszawą i Ostrawą, planowaną rozbudowę CMK mającą poprawiać połączenie Katowic z Krakowem, a także inne inwestycje kolejowe i tramwajowe, wśród nich "przebudowę, odbudowę i remont linii kolejowych łączących miasta aglomeracji, miasta powiatowe oraz ważne węzły kolejowe".
Pozostałe duże przedsięwzięcia ujęte w strategii obejmują transport lotniczy (rozbudowa portu Katowice w Pyrzowicach i rozbudowa lokalnych lotnisk i lądowisk dla biznesu), transport wodny (modernizacja Kanału Gliwickiego), transport rowerowy (budowa sieci dróg/tras rowerowych o zasięgu ponadlokalnym), transport multimodalny (stworzenie i rozwój sieci multimodalnych centrów logistycznych) i organizację transportu (m.in. regionalne centrum sterowania ruchem, rozwój kart usług publicznych).
Podczas sesji sejmiku radni przyjęli też oświadczenie w związku z kanonizacją papieża Jana Pawła II. Nie głosowano natomiast zaplanowanej uchwały ws. zgody na rozwiązanie stosunku pracy z jednym z radnych - szefem Ruchu Autonomii Śląska Jerzym Gorzelikiem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.