Unikatowy w skali światowej prom napędzany wyłącznie energią elektryczną zwodowany zostanie w poniedziałek (7 kwietnia) w stoczni Aluship Technology w Gdańsku. Katamaran został zbudowany dla armatora z Norwegii.
- Są wprawdzie jednostki wykorzystujące energię elektryczną, ale jest to napęd o charakterze hybrydowym, z silnikami diesla, tak jak w samochodach. W przypadku tego promu posiada on cały zestaw akumulatorów, które są ładowane na lądzie i statek całą podróż odbywa napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi. Takiej jednostki jeszcze na świecie nie ma - powiedział kierownik projektu w spółce Aluship Technology Jerzy Bielecki.
Zbudowany w Gdańsku prom powstał w całości z aluminium; może przewozić 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Jest to katamaran o długości 80 metrów i szerokości 20,8 metrów. Jednostka wykonana została na zlecenie norweskiej stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG.
Bielecki dodał, że prom będzie kursował wzdłuż fiordów Norwegii; pochodząca z hydroelektrowni energia elektryczna jest tam tania.
- Takim właśnie prądem na stacji ładowania w porcie będą zasilane akumulatory na promie, dzięki czemu będzie on mógł odbywać rejsy o długości ok. sześciu kilometrów ponad 30 razy w ciągu dnia - wyjaśnił przedstawiciel gdańskiej firmy.
Operacja wodowania promu będzie nietypowa - rozpocznie się w poniedziałek przed południem i potrwa do wtorku. Kadłub katamaranu będzie m.in. nasuwany na dok pływający, a potem, w nocy, przestawiany na specjalne podpory przed ostatecznym zwodowaniem. Następnie jednostkę podejmie holownik norweskiego armatora.
Przekazanie armatorowi w pełni wyposażonego promu ma nastąpić w Norwegii 20 października.
Spółkę Aluship Technology prowadzi pochodzący z Monachium 54-letni Goetz Linzenmeier. W 1990 r. założył on w Hamburgu aluminiową stocznię jachtową G.L. Yachting. Pod koniec 1993 r. Linzenmeier przeniósł produkcję do Gdańska. Współudziałowcy spółki pochodzą z Niemiec i Omanu.
Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody między dawną Stocznią Północną i Stocznią Remontową Nauta. Firma specjalizuje się w budowie nadbudówek i kadłubów z aluminium i stali. Obecne kontrakty obejmują m.in. wykonanie czterech nadbudówek na jachty od 80 do 110 metrów i budowę pomieszczeń dla załogi na konstrukcje dla przemysłu naftowo-gazowego. Spółka zatrudnia ponad 150 osób.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.