Spółka Lotos Kolej oficjalnie rozpoczęła eksploatację pierwszej z pięciu lokomotyw Dragon, produkowanych dla przewoźnika przez Newag Gliwice - poinformowała w poniedziałek (3 marca) PAP Urszula Makosz z Newagu. Dragon to pierwsza od 25 lat polska lokomotywa elektryczna.
Lokomotywa wyruszyła w swoją pierwszą trasę z Gdańska-Olszynki do Zduńskiej Woli-Karsznicy.
Dragon to pierwsza od ćwierćwiecza sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce. Dragon jest przeznaczony do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych - może ciągnąć pociąg o masie pięciu tysięcy ton z prędkością do 120 km/godz. Lokomotywy czteroosiowe dla porównania mogą ciągnąć składy o masie ok. 3,2 tys. ton, jeżeli lokomotywa jest elektryczna, i 2,6 tys. ton - jeśli jest spalinowa.
Lotos Kolej testowała lokomotywę już w 2011 r., natomiast jesienią 2012 r. przewoźnik i producent zawarli umowę na dostawę pięciu maszyn tego typu. Pierwsza trafiła już do eksploatacji, kolejne cztery przekazane zostaną do połowy maja br.
Lotos Kolej, spółka zależna Grupy Lotos, eksploatuje ok. 100 lokomotyw różnych typów. Newag Gliwice jest natomiast spółką zależną nowosądeckiego Newagu, który w zeszłym roku zadebiutował na warszawskiej giełdzie. Spółka specjalizuje się w produkcji i modernizacji lokomotyw elektrycznych. Poza Dragonem, w Gliwicach produkowany jest Griffin - wielosystemowa lokomotywa przeznaczona na rynek europejski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.