Pół roku temu oddane zostały do użytku operacyjnego trzy zmodernizowane drogi kołowania oraz rozbudowana część płyty postojowej nr 1 zawierająca 15 stanowisk postojowych. Przed rokiem zaczęto budować nową drogę startową. Wykonano już 53 proc. planowanych robót.
Inwestycje te, o wartości ponad 267 mln zł., prowadzone są w ramach projektu "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Płyty postojowe i drógi kołowania ( o powierzchni 15 ha) budowano przez dwa lata.
Postojówka dla dla samolotów (o powierzchni 110 tys. m kw.) może pomieścić jednocześnie trzynaście średniodystansowych maszyn, a zmodernizowane drogi kołowania o powierzchni około 40 tys. m kw. przystosowane są do obsługi szerokokadłubowych samolotów wielkości Jumbo Jet'a. Od sierpnia ubiegłego roku lotnisko może przyjmować dwukrotnie więcej samolotów niż wcześniej.
- Nowa płyta postojowa przeszła poważny sprawdzian już jesienią ubiegłego roku, gdy do naszego portu były przekierowywane rejsy z innych, spowitych wtedy mgłą lotnisk. Wówczas w Pyrzowicach stacjonowało jednocześnie nawet 25 samolotów. Większa pojemność płyt postojowych, jak i podwyższone parametry dróg kołowania, to połowa sukcesu w dążeniu do zwiększenia możliwości operacyjnych Katowice Airport. Drugim, równie ważnym czynnikiem jest budowa dłuższej od dotychczasowej, nowej drogi startowej, z której będą mogły skorzystać największe samoloty - wyjaśnia Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, operatora Katowice Air Port
Drogę startową (wykonaną aktualnie w 53 proc.) zaczęto budować w lutym 2013 r. Tzn. wówczas rozpoczęły się prace przygotowawcze, polegające na przeprowadzeniu rozpoznania saperskiego (jeszcze z początkiem lat 90. stacjonował tu pułk myśliwców MiG-21) oraz wycięciu drzew na obszarze ponad 14 ha.
Roboty budowlane ruszyływ czerwcu. Ułożono już pierwszą z dwóch warstw betonowych nawierzchni (o powierzchni 150 tys. m kw.). W pyrzowickim porcie trwają prace przygotowawcze pod budowę warstw konstrukcyjnych nowych dróg kołowania. Ponadto w Katowice Airport, we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej odpowiedzialnej za ustanowienie służb żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej, instalowane są elementy infrastruktury nowoczesnego systemu nawigacyjnego ILS kategorii II, który pozwoli na przyjmowanie statków powietrznych w dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.