W najbliższym czasie co miesiąc z branży motoryzacyjnej w Polsce będą napływały dobre informacje - zapowiedział we wtorek (11 stycznia) wicepremier Janusz Piechociński. Jego zdaniem rozwój produkcji podzespołów powinien skutkować wzrostem produkcji kompletnych samochodów.
Wicepremier, minister gospodarki uczestniczył w konferencji prasowej w Tychach, podczas której General Motors poinformował o wartej 250 mln euro inwestycji w swojej tyskiej fabryce silników.
Wicepremier zapowiedział, że w kolejnych miesiącach tego roku napływać będą dobre informacje z polskiej branży motoryzacyjnej. Przypomniał, że w styczniu było to ponad 400 nowych miejsc pracy w należącej do szwajcarskiego kapitału fabryce podzespołów motoryzacyjnych w Wałbrzychu; we wtorek o swej inwestycji poinformował GM.
- W marcu spodziewamy się dużej decyzji o montowni - zaznaczył Piechociński. - A później jest kwiecień, maj i czerwiec i zapowiadam, że w każdym miesiącu będę miał dla państwa świetne, dobre, bardzo dobre informacje z sektora - dodał.
Dopytywany o szczegóły wskazał m.in., że "jest w realizacji bardzo ważna decyzja o zwiększeniu zakresu wytwórczości przemysłu gumowego".
- Będziemy mieć także w polskim przemyśle motoryzacyjnym opony wielkogabarytowe, współdziałamy z dużym koncernem, który chce w Polsce uruchomić jedną z największych fabryk opon motoryzacyjnych; (...) cieszę się, że będziemy mieć alternatywną w stosunku do tego, co już jest, ofertę katalizatorów - wymieniał Piechociński.
Pytany o rozmowy ws. ewentualnego nowego modelu koncernu Fiata w Tychach wskazał, że "w kwietniu, najdalej w pierwszej dekadzie maja, będziemy mieli świetne informacje".
- Polski rząd szanuje partnera, ale nie zdobywa inwestora za wszelką cenę. Rozbudowujemy z logiką to, co nazywam "klastrem polskiej motoryzacji", a nie tylko walczymy o montownie na mało satysfakcjonujących warunkach. Montownie przyjdą na satysfakcjonujących warunkach, gdy będzie odpowiednie zaplecze - ocenił wicepremier.
Piechociński wskazał, że już wkrótce w promieniu 250 km od Górnego Śląska "będzie wszystko, co służy do zbudowania (...) opartego o najnowsze technologie modelu samochodu".
- Zostały nam jeszcze blachy karoseryjne, za chwilę będziemy mieli - poprzez mądre decyzje - wielkogabarytowe opony; już wkrótce na Dolnym Śląsku będzie jedna z największych fabryk ogumienia motoryzacyjnego - mówił Piechociński. - Co ważne, w tym procesie coraz więcej myśli technologicznej jest naszego, polskiego pochodzenia.
Podkreślił, że w segmencie części, podzespołów i akcesoriów motoryzacyjnych polski przemysł jest już największym producentem i eksporterem w Europie.
- I uwaga: (...) my się dopiero w tym obszarze rozpędzamy - uznał Piechociński.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.