Zrzeszający 13 śląskich i zagłębiowskich miast Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM) rozpocznie w 2014 r. prace nad koncepcją inteligentnego systemu transportowego. Studium ma być podstawą do kolejnych działań usprawniających ruch drogowy w aglomeracji.
Jak poinformował przewodniczący Związku, prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski, dokument ma m.in. przygotować grunt do skoordynowania i rozwinięcia na terenie działania Związku rozwiązań wprowadzanych już na mniejszą skalę - np. w Gliwicach.
Uruchomiony jesienią br. gliwicki system zarządzania ruchem m.in. na bieżącą steruje sygnalizację świetlną na ponad 60 skrzyżowaniach w mieście i przekazuje kierowcom aktualne informacje na ustawionych w kluczowych miejscach elektronicznych tablicach. Wdrożone kosztem ponad 35,5 mln zł rozwiązanie ma poprawiać szybkość i bezpieczeństwo przejazdu gliwickimi ulicami.
To rozwiązanie obejmuje jednak tylko teren Gliwic. Podobnie jest w Chorzowie, gdzie system mający pomagać w zarządzaniu ruchem na łączącej śląskie miasta Drogowej Trasie Średnicowej działa tylko na ok. 2 km z całego czynnego obecnie ok. 20-kilometrowego odcinka trasy. Intencją GZM jest przygotowanie koncepcji koordynującej wszystkie dotychczasowe i przyszłe przedsięwzięcia tego typu w ściśle przylegających do siebie miastach aglomeracji.
- Chcielibyśmy stworzyć we wszystkich miastach GZM koncepcję ruchu pojazdów i ruchu drogowego, a potem doprowadzić m.in. do skorelowania sygnalizacji świetlnej zarówno z Drogową Trasą Średnicową, a także z innymi drogami wojewódzkimi i powiatowymi - wyjaśniał w czwartek Kostempski.
Tego typu prace prawdopodobnie będzie można finansować częściowo z nowych środków unijnych. GZM sygnalizował, że chciałby, aby projekt prac nad koncepcją był realizowany w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych; został on też uwzględniony w przyszłorocznym budżecie Związku. Gotowe studium ma być również bazą do wniosków o kolejne środki - na wdrażanie konkretnych rozwiązań w poszczególnych miastach.
Innym przyszłorocznym projektem GZM ma być finalna faza wdrażania przedsięwzięcia pod nazwą Metropolitalny Rower Miejski.
- W 2014 r. będziemy w gronie GZM przygotowani, by wyłonić podmiot, wykonawcę, który zrealizuje sieć wypożyczalni rowerów. Mamy też już dokument nt. wytyczenia rowerowych korytarzy komunikacyjnych w miastach przy wykorzystaniu istniejących ścieżek rowerowych oraz wytyczeniu szlaków na istniejących drogach - wskazał Kostempski.
Mają to być kolejne przedsięwzięcia GZM - od pewnego czasu krytykowanego w regionie m.in. za niewielki zakres działalności. Prócz koordynacji wspólnych zakupów energii przez samorządy, Związek był w ostatnim czasie obecny w mediach m.in. w kontekście koordynowania oferty inwestycyjnej miast na zagranicznych targach czy inicjatywy wspólnego utrzymania przez kilka samorządów Drogowej Trasy Średnicowej (ostatecznie nie doszło to do skutku po wycofaniu się jednego z partnerów).
Kostempski przyznał, że w obecnej sytuacji prawnej trudne jest zrealizowanie części zadań, które stawiano przed Związkiem w czasie jego tworzenia przed kilkoma laty. Jednym z nich miałoby być przejęcie pełnego zarządu nad Drogową Trasą Średnicową (obecnie to droga wojewódzka utrzymywana przez miasta).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.