O ok. 30 proc. samorząd Rudy Śląskiej i związane z nim instytucje zmniejszyły wydatki na ubezpieczenia dzięki wspólnemu ubezpieczeniu miejskiego majątku, w ramach jednego przetargu. Samorządowcy wskazują, że była to trudna operacja, ale dała realną oszczędność.
- Mamy obecnie zintegrowany system kompleksowej ochrony ubezpieczeniowej Urzędu Miasta, miejskich jednostek organizacyjnych oraz samorządowych jednostek kultury, którego kluczowym elementem organizacyjnym jest zawieranie umów ubezpieczenia w ramach wspólnego przetargu, przeprowadzanego przez miasto w oparciu o procedurę prawa zamówień publicznych" - wyjaśnia rzecznik rudzkiego magistratu Adam Nowak.
Głównym rodzajem ubezpieczeń zawieranych w ramach tego systemu jest ubezpieczenie mienia i odpowiedzialności cywilnej wszystkich jednostek. Rudzki samorząd ubezpieczył w ten sposób nie tylko drogi, szkoły czy budynki urzędu miasta i samochody, ale także inne obiekty: ośrodki sportu i kultury, muzeum, urząd pracy, dom pomocy społecznej, izbę wytrzeźwień, itp.
Według Nowaka skala oszczędności w środkach wydatkowanych na ubezpieczenia przez miejskie jednostki organizacyjne przekroczyła 30 proc., ale to nie jedyny efekt wprowadzonej w ubiegłym roku zmiany.
- Inne efekty to m.in. ograniczenie nakładów czasu, sił i środków angażowanych przez Urząd Miasta i poszczególne jednostki w organizację spraw związanych z wykonywaniem umów ubezpieczenia oraz zwiększenie funkcjonalności zawieranych ubezpieczeń i stopnia bezpieczeństwa ubezpieczeniowego - wyjaśnił rzecznik.
Zaletą takiego ubezpieczenia jest np. ustalenie wspólnych limitów odpowiedzialności oraz dokładne dostosowanie wysokości sum ubezpieczenia do potrzeb poszczególnych jednostek. W umowie z ubezpieczycielem udało się też zwiększyć zakres i wysokość ochrony ubezpieczeniowej.
Ubezpieczycielem w Rudzie Śląskiej została firma Compensa, a łączna wartość zawartych umów to blisko 300 tys. zł.
- Opracowanie i wdrożenie zintegrowanej obsługi ubezpieczeniowej, która pozwoliła na osiągniecie tych rezultatów, było procesem o dużym stopniu złożoności, który wymagał wielomiesięcznej pracy analitycznej - zaznaczył Nowak.
Możliwość wspólnego ubezpieczenia majątku należącego do gmin analizuje obecnie także Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM), skupiający 12 miast Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Rozważany jest też pomysł stworzenia samorządowego systemu ubezpieczeń wzajemnych.
Do szukania możliwości wspólnego ubezpieczenia samorządowców skłonił sukces grupowego przetargu na zakup energii elektrycznej, dzięki któremu gminy Śląska i Zagłębia zaoszczędziły w sumie ok. 8 mln zł. Przedstawiciele GZM są przekonani, że również wspólny zakup ubezpieczeń majątkowych może przynieść znaczące oszczędności.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.